Rendhagyó magyaróra a Krúdyban

2018.01.30.
Novellaelemzés - nyelvész szemmel

Vasárnap délután érkezett egy üzenet. Rápillantottam a telefonomra: Pál Andrea tanárnő az…. „Holnapra mindenki olvassa el a Boris könyve című Kosztolányi-novellát!” Akkor már sejtettem, hogy tanárnő ismét szervezett valamit…

Másnap meg is érkezett a „vendégelőadónk” (aki – mellesleg - a tiszteletbeli krúdys tanár címet is kiérdemelné, hiszen annyiszor látogat el hozzánk!): Dr. Minya Károly, a Nyíregyházi Egyetem Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének vezetője. Miután Gerliczki András tanár úr bemutatta nekünk, előadónk bevezetett minket a novellaelemzés fortélyaiba. A „rettegett érettségi” egyre közeledik, és hálásan ültem be a rendhagyó órára abban reménykedve, hogy talán egy lépéssel közelebb kerülök a sikeres vizsgához – ugyanakkor megismerkedhetek egy újabb, más nézőponttal is. Meglepetten hallgattam, milyen egyszerű dolgokon múlik az egész!

A mű felolvasása után a novellaelemzés szempontjai kerültek középpontba. A szövegben előre aláhúzott, kiemelt részek segítségével betekintést nyerhettünk a szereplők egymáshoz való viszonyába, érzéseibe – s előadónk segített megértetni velünk a hátteret: a történet pszichológiai oldalát is. Emellett rávilágított a környezet, helyszín bemutatásának sajátosságaira; a cím stilisztikai, tartalmi fontosságára; a képi és jelentésbeli rétegek egymáshoz tartozására. Az utolsó percekre lassan tisztázódott bennem egy – bár még igen laza – kép a novellaelemzés fortélyairól.

Ezek azok a „tanórák”, amelyek kissé kizökkentenek az unalmasnak és szürkének tűnő iskolai hétköznapjainkból. Szerintem igazán hasznos tud lenni egy-egy ilyen előadás! Segít mélyíteni a tananyagot, ha kissé más stílusban vagy más megközelítésből is meghallgathatja a kíváncsi diák.

Köszönet érte dr. Minya Károlynak! (Visszavárjuk!!)

Kocsis Anna és Szláma Flóra 10.c

Kapcsolódó galéria