ORSZÁGOS HATODIK SPANYOLBÓL BUR ESZTER

ORSZÁGOS HATODIK SPANYOLBÓL BUR ESZTER

A nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium végzőse, a tizenkilenc éves Bur Eszter szenvedélyesen szeret utazni, és az idegen nyelvek is érdeklik. Így nem véletlen, hogy amikor tizedikesként megismerkedett a spanyol nyelvvel, azonnal beleszeretett, folyamatosan bővítette tudását, és most az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV) hatodik helyezést ért el.

 

– Mi tetszik a spanyol nyelvben leginkább?

– Sokan mondták, hogy nem érdemes spanyolul tanulnom, mert más nyelvek sokkal hasznosabbak, de szerintem akármilyen nyelvet beszél az ember, csak előnye származhat a tudásából. Én mindenképpen a spanyollal akartam foglalkozni, mert nagyon tetszett a dallamossága, könnyedsége, a kellemes hangzása. És persze a mondat elején lévő kérdőjel és felkiáltójel is nagyon aranyos. (mosolyog)

 

ESZTER NEM ADTA FEL

 

– Jelentkeztél már korábban valamilyen vetélkedőre, versenyre spanyolból?

– Már tavaly, tizenkettedikes koromban is jelentkeztem az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyre, de az akkori tudásom még nem volt elég a továbbjutáshoz. Idén azonban újra próbálkoztam, nem adtam fel, és sikerrel vettem a verseny akadályait.

 

RENGETEG FELKÉSZÜLÉS ELŐZTE MEG AZ ORSZÁGOS VERSENYT

 

– Hogyan készültél idén a kihívásra?

– A spanyoltanárnőm, Trencsényi Anita óriási segítséget nyújtott a versenyre való felkészülésben. Az OKTV első fordulója pár nappal a felsőfokú spanyol nyelvvizsgám után volt esedékes, így mind a kettőre egyszerre készültünk: nyelvtani teszteket, fordítási feladatokat oldottunk meg, és nagyon sokat foglalkoztunk a bonyolultabb nyelvtani szerkezetekkel, valamint az elöljárószókkal – azokkal a dolgokkal, amelyek általában egy ilyen rangos verseny buktatói lehetnek. Emellett a szóbeli felkészülésre is sok időt fordítottunk, főként a szituáció és a képleírás volt terítéken. Mikor megtudtuk, hogy továbbjutottam a következő fordulókba, már célirányosan olyan feladattípusokra készültünk, amelyek ezen a versenyen meg szoktak jelenni.

 

VÁLTOZATOS FELADATOK VÁRTÁK A MEGOLDÁST

 

– Milyen feladatok voltak az egyes fordulókon?

– A korábbi évek feladatsorai alapján úgy készültünk, hogy az első fordulóban általában a nyelvtani feladatok állnak a középpontban, idén azonban véleményem szerint a megszokottnál több szókincsre épülő feladat kapott helyet a tesztben. Emellett persze volt szövegértés és levélírás is. A második forduló a beszédkészség köré épült, itt egy adott szituáció kifejtése, illetve egy kép leírása volt a feladat, amit hallásértés követett. A harmadik fordulóban már minden készséget felmértek: egy előre kiosztott házi olvasmány tartalmából kellett felkészülni, egy 45 perces írásbeli tesztet töltöttünk ki, ezután egy adott téma kifejtése volt a feladat. Majd a legnehezebb következett: 6 percünk volt elolvasni egy spanyol cikket, amelynek tartalmát az idő leteltekor a szöveg nélkül kellett visszamondanunk. A tanárnőmmel erre a feladatra készültünk a legtöbbet, de úgy érzem, ez sikerült a legjobban.

 

ÖRÖK EMLÉK MARAD SZÁMÁRA AZ ORSZÁGOS HATODIK HELY

 

– Országos hatodik helyezést értél el. Milyen érzés volt a siker?

– Leírhatatlan! Mikor megtudtam a hírt, ugráltam örömömben! (nevet) Ez az eredmény pluszpontokat jelent a felsőoktatási felvételi eljárás során, így leginkább emiatt volt számomra fontos, de emellett persze a szüleim és a barátaim is nagyon büszkék voltak rám.

 

ÍZIG-VÉRIG SPANYOL NYELVŰEK KÖZÉ KÉSZÜL

 

– Vannak további terveid a spanyol nyelvvel, esetleg egy újabb verseny?

– Szeretnék az egyetemi éveim során egy félévet spanyol nyelvterületen tölteni, ezután pedig talán a spanyol szakmai nyelvvizsgát is letenni, mivel a szak, amire jelentkeztem, megköveteli a diplomához legalább egy szakmai nyelvvizsga megszerzését.

 

TIPPEK ÉS TRÜKKÖK KEZDŐ SPANYOLOZÓKNAK

 

– Mit ajánlasz azoknak, akik szeretnék elkezdeni a spanyol nyelv tanulását, hogyan kezdjenek neki, mire figyeljenek leginkább?

– Úgy gondolom, minden nyelv elsajátításánál nagyon fontosak a biztos alapok, így az elején mindenképpen érdemes alaposan megtanulni a nyelvtani szerkezeteket, hiszen így később sokkal könnyebb lesz majd erre építkezni. Nekem általában a szókinccsel voltak problémáim, de minden ember más, szerintem mindenkinek meg kell találnia, mi okoz neki nehézséget, és azzal egy kicsit többet foglalkozni. Úgy vettem észre, hogy a diákoknak általában a kommunikáció jelent problémát, úgyhogy csak annyit tudok javasolni a spanyolt és bármilyen más nyelvet tanulóknak, hogy merjenek beszélni, még akkor is, ha alkalmanként hibáznak, hiszen abból lehet a legtöbbet tanulni. (mosolyog)

 

Farkas Fanni

#kapcsolódó

INTÉZMÉNYFELÚJÍTÁSOK NYÍREGYHÁZÁN

INTÉZMÉNYFELÚJÍTÁSOK NYÍREGYHÁZÁN

A Családbarát, munkába állást segítő intézmények fejlesztése című pályázat...

Szerkesztő-riportert keres a Nyíregyházi Televízió – Most eljött az Ön ideje!

Szerkesztő-riportert keres a Nyíregyházi...

Szerkesztő-riportert keres a Nyíregyházi Televízió – Most eljött az Ön ideje!