Hazafias nevelés és a művészeti oktatás a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban

Hazafias nevelés és a művészeti oktatás a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban

Hazafias nevelés és a művészeti oktatás a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban

A hazafias nevelés és a művészeti oktatás is kiemelt szerepet kap a Nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban

Ennek jegyében látogattak el a Nyíregyházi Kölcsey Gimnázium 10. C osztályos humán tagozatos tanulói Napkorra, ahol egyik osztálytársuknak, Fagyas Natáliának nyílt kiállítása a helyi művelődési központban.


A patinás belvárosi gimnázium Küldetésnyilatkozatában mindig helyet kap az a felismerés, hogyha a tanuló bármilyen téren kiemelkedőt tud nyújtani, akkor azt támogatni és segíteni kell. Fagyas Natália 10. C osztályos tanuló a kitűnő tanulmányi eredménye mellett kiváló rajzkészségével is kitűnik diáktársai közül, és a közelmúltban készült rajzaiból szülőfalujának önkormányzata kiállítást is rendezett, erre voltak hivatalosak az osztálytársak, valamint osztályfőnökük.


Igazgatónő, Torda István Tamásné Nagy Ildikó tanárnő is támogatta az ötletet, hiszen minden diáknak kell a megerősítés, és fontos megtanulnunk, hogy egymás teljesítményét értékelni kell.


Így indultunk el egy verőfényes napon, 2020. február 20-án a közeli Napkorra, hogy megismerkedjünk Nati munkáival és egy közeli nyírségi falu életével. Sokunk számára már a helyközi busz is élményt jelentett, nem beszélve arról, hogy a fenntartható fejlődés jegyében jó lenne mindenkinek megtanulnia a közösségi közlekedés előtérbe helyezését.


Érkezésünk után a művelődési központot látogattuk meg, ahol az igazgatónő üdvözölt bennünket, és megcsodálhattuk osztálytársunk szebbnél szebb kiállított munkáit. Nati előszeretettel rajzol olyan arcokat, amelyen egy élet munkája is látszik, így nem csoda, ha kedvenc munkája, a „nyírségi Mona Lisa”, egy olyan öreg arc, amelyre az élet véste a barázdákat.


Natália lelkesen idegenvezetett, minden képről elmondta, milyen ihletforrásból született, és ez volt az igazán érdekes a számunkra, hiszen ritka pillanat, hogy maga a „művész” beszél nekünk az „ihlet percéről”.


A csoport érkezését a szülők is lelkesen várták, egy kis állófogadást is szerveztek részünkre, és nemcsak a lélek lakhatott jól, hanem a test is megkapta, ami jár neki…


A kiállítás megtekintése után az általános iskolában folytatódott a program, ahol az intézmény igazgatóhelyettese várt bennünket, és megmutatta a Jósika Miklósról elnevezett német nemzetiségi iskolát, amely mindnyájunkat meglepett felszereltségével, gyermekbarát környezetével és tisztaságával.
Beülhettünk egy természetismeret órára, melyet Nati egykori osztályfőnöke tartott, és lelkesen mesélt nekünk a gyerekek természetszeretetéről és a környezeti kultúra fontosságáról.


A program egy számítástechnika teremben folytatódott, ahol igazgatóhelyettes tanárnő beszélt a falu sváb múltjáról, az itt folyó német nemzetiségi oktatásról, majd részletesen elmondta, mit tanulnak a gyerekek a német népismeret tantárgy keretein belül. Ámulva hallgattuk ezt a beszámolót, ami azt is bizonyította nekünk, hogy milyen békességben élhet egymás mellett két nemzet, és hogyan találtak az egykori ulmi svábok új otthonra a Nyírség homokján.


Búcsút intve az általános iskolának, még megnézhettük Jósika Miklós szobrát, ahol Ben Slimenené Czipa Boglárka Piroska osztályfőnökük, magyartanárunk mesélt nekünk Jósika Miklós szerepéről a magyar irodalomtörténetben. Ennyi látnivaló után eszünkbe jutott, hogy mennyiszer suhantunk már el Napkor mellett a 41-es úton, és eszünkbe se jutott, hogy ez a Nyíregyházához közeli település ennyi értéket rejt magában. Osztályfőnökünk gyakran hozza fel példának Illyés Gyulát, aki kiváló francia nyelvtudásának köszönhetően Gide afrikai útinaplóját is elolvasta, és olvasás közben döbbent rá, hogy gyakran jobban ismerjük idegen népek kultúráját, mint a sajátunkat. Ez az érzés fogott el bennünket is, hiszen Napkor egy karnyújtásnyira van Nyíregyházától, mégsem ismertük az értékeit. Talán a hazafiasság, a hazaszeretet ott kezdődik, hogy saját szűkebb környezetünket ismerjük meg először.
Nati képei mellett ez a felismerés volt a legfontosabb ezen a mini osztálykiránduláson. A busz indulása előtt még meg tudtuk nézni a sváb családok emlékművét és a műemlék jellegű római katolikus templomot.


A tanulmány útunkra elkísért bennünket Vitelki Péter tanár úr, a Debreceni Egyetem hatodéves történelem-könyvtárostanár szakos hallgatója, aki iskolánkban tölti egyéves összefüggő tanítási gyakorlatát, és mivel tanár úr Borsod megyéből származik, neki is élmény volt a Nyírség felfedezése, nem is beszélve arról, hogy tanár úr mentorai, Berei Enikő tanárnő és Kerekes Attila tanár úr minden alkalmat megragadnak a hallgató tudásának bővítésére, pedagógiai kultúrájának fejlesztésére.
Kiss Andrea és Takács Gábor Csaba, a Nyíregyházi Kölcsey
Ferenc Gimnázium 10. C humán tagozatának tanulói




Kölcsey Ferenc Gimnázium Facebook oldala

#kapcsolódó

Idén 100 éves a Zrínyi! Videó!

Idén 100 éves a Zrínyi! Videó!

Huszárné Kádár Ibolya igazgatónővel beszélgetett az idei év terveiről Dankó...

Övék az ország legmenőbb munkái: cápák, fókák, és pingvinek között töltik mindennapjaikat

Övék az ország legmenőbb munkái: cápák,...

Övék az ország legmenőbb munkái: cápák, fókák, és pingvinek között töltik mindennapjaikat