Bródy Fizika Kísérletverseny! Nevezz Te is!

Bródy Fizika Kísérletverseny! Nevezz Te is!

A Nyíregyházi Arany János Gimnázium, Általános Iskola, és Kollégium, valamint a Nyíregyházi Egyetem Bródy Imre Országos Fizika Kísérletversenyt hirdet 7-12. osztályos tanulók számára. Nevezési határidő: 2018. május 11., a verseny időpontja: 2018. május 18., péntek. Részletekét kattints ide!

A verseny célja: A tanulók természettudományos ismereteinek bővítése, a fizika megszerettetése, az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazhatóságának felismertetése, valamint lehetőséget szeretnénk biztosítani a diákoknak kreatív ötleteik megvalósítására és bemutatására.

 

Az országos döntő időpontja: 2018. május 18.. (péntek)

 

A verseny helyszíne: Nyíregyházi Arany János Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium, 4400 Nyíregyháza, Ungvár sétány 22.

 

Jelentkezni lehet: Az ország bármely általános- és középiskoláiból, az alábbi kategóriákban: Díjazás: Minden tanuló emléklapot kap. Minden kategóriában az 1-3. helyezettek oklevél, könyv, vagy értékes tárgyjutalomban részesülnek.

 

A legtöbb versenyzőt indító kolléga felkészítő munkáját tárgyjutalommal ismerjük el.

 

Nevezési díj nincs!

 

Kategóriák:

 

I. Kategória: Teheremelő elektromágnes készítése (7. évfolyamos tanulók részére)

 

A feladat egy teheremelő elektromágnes modell készítése, mely egy db (hozott, saját) 4,5V-os laposelemmel működtethető.

 

Az elektromágnes saját munka legyen, nem használhatók más eszközből egyben kibontott tekercsek és vasmagos tekercsek.

 

A verseny során biztosítunk egy kb 15cm x 15cm felületű sík vaslapot, amire az elektromágnes vasmagja felfeküdhet.

 

A vaslap aljára lehet a terhelést felakasztani kampók segítségével. A versenyzőnek meg kell oldania az elektromágnes felfüggesztését is, amihez egy vízszintesen elhelyezett ¾”-es vascső lesz biztosítva. Mindenki hozzon magával súlyokat is!

 

A bemutatáshoz 5 perc áll rendelkezésre.

Az értékelés szempontjai: - az eszköz működőképessége, - a verseny elsődleges célja a lehető legnagyobb teher felemelése és megtartása min. 10 másodpercig, - az eszköz bemutatásának, a működési elv magyarázatának színvonala, a magyarázat érthetősége, szakmai korrektsége, a versenyző válasza a zsűri esetleges, a modell működésével és a megépítéssel kapcsolatos kérdéseire, - a megvalósítás ötletessége, az eszköz „szépsége”, a ráfordított munka mennyisége.

 

II. Kategória: Távcső készítése (8. évfolyamos tanulók részére) A feladat egy saját tervezésű (lencsék és/vagy tükrök felhasználásával készített) távcső építése, amivel a verseny során a távcsőtől nagy távolságban (min. 25 méterre) elhelyezett apró méretű tárgyakat kell megfigyelni, mint pl óra kijelzőjét, vagy a mutatók állását leolvasni. (A távcsövet célszerű egy stabil állványon elhelyezni.)

 

Az értékelés szempontjai: - az eszköz működőképessége, - az győz, aki az adott távolságból a legkisebb méretű kijelzőt is hibátlanul tudja leolvasni, - az eszköz bemutatásának, a működési elv magyarázatának színvonala, a magyarázat érthetősége, szakmai korrektsége, a versenyző válasza a zsűri esetleges, a modell működésével és a megépítéssel kapcsolatos kérdéseire, - a megvalósítás ötletessége, a modell szépsége, a ráfordított munka mennyisége.

 

III. Kategória: „Kedvenc fizika kísérletem” (7-8. évfolyamos és 9-11. évfolyamos tanulók részére külön szekcióban) A feladat egy nem hétköznapi, érdekes kísérlet bemutatása saját készítésű, lehetőleg újrahasznosítható anyagok (pl. pillepalack, konzervdoboz, üdítős doboz, stb…) felhasználásával készített eszközzel.

 

A témakör szabadon választható! A készítésnél nem használhatók fel a kereskedelmi forgalomban készen kapható alkatrészek! (Kivéve alapanyagok, áramforrás, a bemutatáshoz szükséges fogyasztó, stb….) Egy versenyző egy darab kísérletet mutathat be (legfeljebb egy kísérlet több változata engedhető meg, pl. bizonyos körülmények, paraméterek megváltoztatásával). Több különböző kísérletből álló kísérletsorozatokat nem értékelünk.

 

A bemutatás során ki kell derülnie annak, hogy a versenyző érti, hogy milyen jelenséget mutat be a kísérlet, és képes annak megfelelő magyarázatát megadni. A zsűri kérdéseket tehet fel a versenyzőnek a kísérlettel, az eszközzel és annak működésével, készítésével kapcsolatban. A magyarázat nélküli kísérletbemutatás nem tekinthető versenyképesnek. A felkészítő tanárnak ügyelnie kell arra, hogy a versenyző az életkorának és ismereteinek megfelelő kísérletet mutasson be. A kísérlet nem lehet olyan, amely a versenyző vagy mások sérülését okozhatja esetleges hibás bemutatás esetén.

 

Nem használhatók többek között robbanásveszélyes gázok (pl. PB-gáz), ill. tűz- és robbanásveszélyes folyadékok (pl. benzin) nyílt lánggal, nagy elektromos feszültség, nagy nyomás (pl kompresszor), ellenkező esetben a zsűri veszélyesnek ítélheti és leállíthatja a kísérlet bemutatását. A kísérlet bemutatásához és magyarázatához 5 perc áll rendelkezésre.

 

Az értékelés szempontjai: - az eszköz működőképessége, - a kísérlet bemutatásának színvonala, a magyarázat érthetősége, szakmai korrektsége, a szaknyelv használata, - a zsűri kérdéseire adott válaszok korrektsége, érthetősége, - az eszköz megépítésének ötletessége, a kivitelezés minősége, a ráfordított munka mennyisége.

 

IV. Kategória: Elektronika szekció (elsősorban 9-11. évfolyamos tanulók részére) A feladat egy saját készítésű elektronikus mérleg készítése, ami képes egy 1 kg alatti ismeretlen tömegű test (pl kődarab) tömegének pontos meghatározására és az érték megjelenítésére.

 

A versenyző feladata az eszköz tervezése, mikrokontrollerek és megfelelő tartozékok, érzékelők felhasználásával történő megépítése és bemutatása, valamint a tömegmérés. Az eszköz ötlete, annak működése, funkciói, stb. szabadon választható/tervezhető, egyébként különálló alkatrészekből felépített saját, önálló munka legyen!

 

Egy versenyző egy darab eszközt mutathat be. A bemutatás során ki kell derülnie annak, hogy az eszköz valóban az ő saját munkája, hogy érti, be tudja mutatni és el is tudja magyarázni annak felépítését, hardveres és szoftveres működését. Ezzel kapcsolatban a zsűri kérdéseket tehet fel a versenyzőnek. A bemutatáshoz 5 perc áll rendelkezésre.

 

Az értékelés szempontjai: - az eszköz működőképessége, - az ismeretlen tömeg minél pontosabb meghatározása, - a bemutatás színvonala, a magyarázat érthetősége, szakmai korrektsége, a szaknyelv használata, - a zsűri kérdéseire adott válaszok korrektsége, érthetősége, - az eszköz megépítésének ötletessége, a kivitelezés minősége, a ráfordított munka mennyisége.

 

A versenyzők a verseny során nem vehetnek igénybe külső segítséget. A kísérők (szülők, tanárok) a nézőtéren foglalnak helyet, és semmilyen módon nem segíthetik a versenyzőket. A versenyzők a korosztályuk számára kiírt kategóriától magasabb szinten is indulhatnak (tehát a 7. osztályosok is indulhatnak pl távcső készítéssel, vagy pl. nyolcadikosok az elektronika szekcióban).

 

Nevezési határidő: 2018. május 11.

 

A nevezés benyújtásának módja: A Nyíregyházi Arany János Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium honlapján megtalálható nevezési lapon - www.nyharany.hu honlap címen.

 

A nevezéseket a brodyfizika@gmail.com címre, vagy faxon az iskola 42-512-822-as számára küldhetik el, Kiss Lászlóné: (Mobil: 0630/6272864) szervező részére!

 

A verseny időpontja: 2018. május 18., péntek

 

A verseny várható programja:

 

1. Érkezés, regisztráció: 11.00-12.00

 

2. A versenyzők eszközeinek bemutatása/megtekintése: 12.00-13.00 az iskola aulájában

 

3. Megnyitó 13.00

 

4. A versenyek lebonyolítása szekciónként: 13.15-15.00-ig

 

5. Eredményhirdetés: 16.00-tól

Díjak:

 

Kategóriánként 1-3. helyezetteket jutalmazzuk, valamint különdíj is adható a zsűri értékelése alapján.

 

 

 

Nyíregyháza, 2018. február 20.

 

 

 

Kiss Lászlóné és Dr. Beszeda Imre a verseny szervezői

#kapcsolódó

Mesemondó verseny! Nevezz Te is!

Mesemondó verseny! Nevezz Te is!

Részletekért kattints ide!

PÁLYÁZZ, HA PÁLYAKEZDŐ TÁNCMŰVÉSZ VAGY

PÁLYÁZZ, HA PÁLYAKEZDŐ TÁNCMŰVÉSZ VAGY

Ősszel írják ki az Imre Zoltán Program Ideiglenes Kollégiumának első pályázatait...