A legfrissebb baleseti statisztika szerint évente közel 15 ezer személyi sérüléses közlekedési baleset történik Magyarországon. Ebből 2500 körül mozog a gyalogosgázolások száma, és az áldozatok közül mintegy ezret a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen ütnek el. A közlekedésbiztonsági szakemberek szerint a láthatóság növelése az egyik legfontosabb kulcs a balesetek megelőzéséhez.
A polgármesteri keret jelentős részét a piros zebrákra fordították
A 8 piros zebra megvalósítása is a gyalogosvédelmi program része
– Zebrák tekintetében már az első polgármesteri ciklusom elején, 2011-ben megkezdtük a fejlesztéseket. Akkor a keretem jelentős részét piros zebrák felfestésére fordítottuk. Talán már kevesen emlékeznek rá, de az első ilyen a Vay Ádám körúton, a Váci Mihály Kulturális Központ előtt „született”. Ezt követte aztán még további hét. Ezekből egy helyre (Új utca) teljesen új zebrát alakítottunk ki, tehát ott korábban nem is volt gyalogátkelőhely – emelte ki dr. Kovács Ferenc.
Fényvisszaverés, láthatóság
A piros zebrák lényege, hogy a szokásos fehér sávokat piros keret övezi, és belül is piros sávok váltják. Mindkét színt fényvisszaverő gyönggyel szórják meg, így a láthatóság többszörösére nő.
Okoszebrák 2018-tól
– A piros zebrák jelentették az első ütemet, ezt követően 2018 év végére elkészült az első okoszebra is a Korányi Frigyes utcán az Északi temető hátsó bejáratához közeli kijelölt gyalogátkelőhelyen. Nyíregyháza közgyűlése a gyalogosbiztonság javítása érdekében még az az évi októberi ülésén döntött az intelligens gyalogosvédelmi rendszer kialakításáról. Az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák villogó fényei hívják fel az autósok figyelmét a zebrán áthaladó gyalogosokra.
Gyalogosvédelmi rendszer, villogó LED
A SafeCross Okoszebra rendszer keretében az út két szélén – megfelelő távolságban az útpadkától – oszlopokat helyeznek el, az ezekben lévő szenzorok érzékelik a gyalogosok áthaladását. Ez a jelzés kizárólag addig tart, ameddig a gyalogos áthalad az úttesten. Így a jelzés csak akkor lép működésbe, amikor az valóban indokolt. A rendszer célja, hogy az adott gyalogátkelőnél a járművezetők számítsanak rá, hogy ha villog a LED, akkor gyalogos halad át és meg kell állniuk.
Az okoszebrák villogó fénnyel is felhívják az áthaladó gyalogosra a gépjárművezetők figyelmét
Okoszebrákban is a TOP-on
– Ma már elmondhatjuk, hogy az országban sehol nincs annyi okoszebra, mint Nyíregyházán. 2018 óta 20-at alakítottunk ki, 15-öt pályázati EU-s forrásból (az útfelújítással együtt, mintegy 30 millió forintból), 3 a Magyar Közút beruházásában valósult meg, 2 pedig a Generali Biztosító felajánlása volt.
S azt se felejtsük el, hogy „sima” zebrák is születtek az elmúlt években olyan helyeken, ahol indokolt volt, s ahol a korábbiaknál biztonságosabb lett az átkelés.
A 29 korszerűsített, átépített csomópont is a közlekedésbiztonságot szolgálja
Folytatódik a program: Bánki és Eperjes utca
– Itt azonban nem állunk meg, folytatjuk a programot. Ami már biztos, hogy önkormányzati forrásból május végére újabb 2 okoszebrát kialakítunk. Egyet a Korányi Frigyes utcára, a Nyíregyházi SZC Bánki Donát Műszaki Technikum és Kollégium elé, a másikat pedig a Korányi Frigyes utca–Eperjes utca kereszteződéséhez. Bízunk benne, hogy az okoszebrákkal tovább csökkentjük majd a balesetek számát, de ezt a célunkat segíti a közlekedésfejlesztés is.
Az utak felújítására költött tízmilliárdok is a biztonságot segítik elő a komfort mellett
Közlekedésbiztonság, minden téren
A gyalogosvédelmi program az egyik kiemelt eleme a közlekedésbiztonságnak, de másképpen is vigyázunk rájuk, illetve a közlekedés minden szereplője. Nemrégiben szintén hosszan foglaltuk össze a történelmi léptékű út- és csomópontfejlesztési programunkat. Az elmúlt évtizedben eddig összesen 29 balesetveszélyes kereszteződést építettünk át, vagy született teljesen új, az igényekre reagálva. Ezek közül 14 körforgalommal gazdagodott városunk (a többi 15 lámpás kereszteződés lett), melynek természetes velejárója a biztonságos gyalogos átvezetés. De folytathatnánk a sort a kerékpárosokkal, a csomópontokból kiindulva, de ha a teljes hálózatot nézzük, 80 kilométeresre bővült úgy, hogy összekapcsoltuk a korábbi elemeket is, valamint bekapcsoltunk városrészeket. Az utak minőségének javítása, a földutak aszfaltozása pedig egy több tíz milliárd forintos programunk, amely szintén javítja a közlekedésbiztonságot.