A 2017/2018-as tanévben is meghirdették a Pázmány Bölcs-Ész Tanulmányi Versenyt a 11-12. évfolyamos középiskolások számára. Több mint 400 fő regisztrált az egyre népszerűbb versenyre. A magyar irodalmi feladatok megoldására gimnáziumunkból 7 tanuló regisztrált, ebből öten kerültek be a 2. fordulóba is, egy diákunk – Szabó Réka 11.c – pedig bejutott az ország első 10 versenyzője közé!
A döntőre 2017. február 2-án, a piliscsabai Campuson került sor, ahol a 4 szak legjobb 10 versenyzője mérte össze a tudását. A verseny nagyon színvonalasan zajlott, a győztesek kiválasztása komoly kihívást jelentett a zsűrinek. Réka a színvonalas versenyben az országos 4. helyen különdíjban részesült.
Diákjaink így értékelték a versenyt:
Szabó Réka 11.c
Kezdetben nem hozott lázba. Számos magyarversenyen vettem részt korábban, és mindegyik ugyanazon sémára épült. Először nem is jelentkeztem, viszont rögtön megbántam, mikor megláttam a feladatlapot. A négy feladat azt a benyomást keltette, hogy a lexikális tudás helyett a kreativitásra és az önálló szöveg- és véleményalkotásra fókuszálnak a versenyszervezők. Szerencsére késve is elfogadták a jelentkezésemet, így a csoporttársaimmal együtt vágtam neki a versenynek. Az internetes fordulók sokkal inkább kikapcsolódásnak és szórakozásnak tűntek, mint versenynek. Ötleteltünk, megosztottuk egymással a gondolatainkat és elképzeléseinket, és ez százszor jobb és hasznosabb volt, mintha irodalomkönyvekből kellett volna írók/költők életrajzát és műveit bemagolnunk. Egyikünk sem vette véresen komolyan, csapatként segítettük egymást.
A legjobb 10 közé végül én jutottam be. Maga a verseny is kellemes és fesztelen légkörben zajlódott. Elsőször egy prezentációt kellett előadnunk a korábbi fordulók alkalmával magunk összeállította versantológia ajánlásaként. Sorsolás útján dőlt el a sorrend. Vajon ki kezdte? Nyilvánvalóan én. Persze semmi ok sem volt aggodalomra, mert a professzorokból és phd hallgatókból álló zsűri kiváló megfigyelőnek/hallgatónak bizonyult. Arra számítottam, hogy ezek az egyetemi professzorok mind mogorvák, pedánsak és maximalisták lesznek, tele elvárásokkal és kritikával, de szerencsére ennek az ellenkezőjéről tettek tanúbizonyságot. Figyelmesek voltak és érdeklődők, és valóban arra voltak kíváncsiak, hogy mi az én elképzelésem és véleményem.
Mindent összevetve nagyon élveztem a versenyzést, és ajánlom mindenkinek, aki szeretné kipróbálni magát, megmutatni a tehetségét és kreativitását, és aki nem akar sablonosan és saját érzelmeitől mentesen véleményt alkotni.
Kazicsku Máté 11.d
A verseny feladatai lehetőséget adtak a kortárs irodalom megismerésére, s nem annyira lexikális tudásunkat „tesztelték”, hanem kreativitásunk és gondolkodásunk került előtérbe.
Tetszett, hogy a fordulók feladatai egymásra épültek, a kiindulópontot bővítették, illetve más-más oldalról közelítették meg.
Seprenyi Milán 11.d
A három fordulóból álló verseny alatt rengeteg tapasztalatot, élményt szereztem az érdekes, szinte „személyre szabott”, modern irodalmi szemléletet tükröző és közvetítő feladatok megoldásával. Ezek kifejezetten változatosak voltak: költészet-metafora értelmezése és alkotása; Moliere-darab modern színtrevitel-tervezete, saját verseskötet összeállítása…
Nagyon élvezetes volt, amikor egy-egy feladatot közösen, fakton megbeszéltünk, s utána jöhetett az önálló munka!
Sziky Netta 11.d
A feladatok megbeszélése közben mindenki felszabadult, mintegy megszűntek az órai, tantárgyi korlátok, élményszerűvé vált az irodalmi alkotások megközelítése, értelmezése. Sokat lendített ezen a kötetlenségen az induláskor „játszott” asszociációs játék. (szóról – asszociáció)
Szűcs Nikolett 11.c
Olyan dolgokon kellett gondolkodnom, amiket még nem is fogalmaztam meg a verseny előtt – például, mit is jelent nekem az, hogy költészet, milyen metaforával tudnám leginkább érzékeltetni.
Az önálló verses kötet megszerkesztése szintén nagyon izgalmas volt, hiszen „búvárkodni” kellett a XX-XXI. század magyar alkotóinak műveiben – s mindeközben észrevétlenül megszerettem a versolvasást, s nagyon sok –saját! – érzésre, élményre, hangulatra ismertem rá!
A feladatok új, szélesebb rálátást adtak az irodalmi alkotások olvasatához.
Zöldesi Sára 11.c
Nagyszerű közösségépítő szerepet is betöltött ez a verseny életünkben, hiszen mialatt közösen közelítettük meg a feladatokat, többet megismerhettünk egymás gondolatairól, személyiségéről, sőt talán önmagunkhoz is közelebb kerülhettünk…