Összesen már nagyobb kerékpárút-hálózatunk lesz a belterületen, mint a Nyíregyháza–Tokaj közötti szakasz oda-vissza
– adott hangot örömének és a fejlesztéseknek dr. Kovács Ferenc polgármester a két héttel ezelőtti Bringaváros 7.1 nevű, hagyományteremtő rendezvényen. Pedig a zempléni településig vezető szakasz sem túl régi, csak már „megszoktuk”: a Modern Városok Programja keretében épült, s tavaly nyár óta használható. Koptatják is rendesen, a hivatásforgalomban és kirándulási célzattal egyaránt.
Fontos ezer méter
A nagyjából hatvan kilométeres nyíregyházi hálózat most fontos ezer méterrel bővült, ezzel bekapcsolva Sóstóhegyet a vérkeringésbe. Persze, ehhez az is kellett, hogy néhány évvel ezelőtt megvalósuljon a Korányi Frigyes utcán a sokak által vágyott kerékpárút, mert így könnyen, gyorsan, biztonságosan lehet elérni Sóstógyógyfürdőt (mellesleg, azóta már a biciklis átvezetés is elkészült a vasúti átjárónál). S akik már tesztelték, tudhatják, hogy a Korányiból ágazik ki a „nagy kanyarnál” a Sóstóhegy felé vezető, vadonatúj rész.
Külső forrásból
Hivatalosan fogalmazva a műszaki átadással befejeződött a Korányi Frigyes–Mogyoró utcák közötti szakaszon a kerékpárforgalmi létesítmény kialakítása, melyre Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata pályázott sikeresen, még 2017 elején. Így külső forrásból, városi forintokat nem igényelve készült el a szakasz a Miniszterelnökséggel a területi infrastrukturális fejlesztésekre kötött támogatási szerződés részeként. Pontosabban: elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút, hiszen ezzel jelezzük: a sétálók is biztonságosabban érhetnek haza.
Kerékpárosbarát
Korábban azt írtuk: a létesítmény kialakításánál a fő szempont az volt, hogy minél kevesebb idegen területet érintsen, de geometriailag, optikailag mégis kedvező, kerékpárosbarát állapot jöjjön létre. Így a Mogyoró utca előtti autóbuszöblöt áthelyezték, s a gyalog- és kerékpárút a buszperon és az esőbeálló között halad el, a létesítményre lehulló csapadékvizet a meglévő Sóstóhegyi úti zárt csapadékvíz-elvezető rendszere fogja elvezetni. Végeredményben egy 2,75 méter szélességű, elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút épült 969,78 méter hosszon, valamint változó szélességű járdaburkolat is készült 29,66 méter hosszon, így a létesítmények teljes hossza 999,44 méter.
Pazonyi: felújítva
Arról is folyamatosan szóltak a hírek nemrégiben, hogy a Pazonyi úti gyalog-kerékpárutat felújítják. Most már ez is múlt időbe tehető, hiszen a kivitelező végzett a három szakaszban megvalósult munkálatokkal. Ennek keretében az Aldi és a város közigazgatási határa közötti három kilométeres szakaszt varázsolták újjá két méter szélességben – valóban olyan, mintha most építették volna.
Korányi és Eperjes
S csak a rend kedvéért, mert már szinte el is felejtettük, a Korányi F. utcai járda, egyben kerékpárút nagy része (a Garibaldi utca és a Kalevala sétány között, az Eperjes utcáról meg nem feledkezve) szintén újszerű állapotba került nyáron.
Egy érdekes nézőpont
S ha gondolatban leszállunk a bicikliről és választunk egy nézőpontot valahol a város végi bevásárlóközpontok környékén, akkor egyik irányban látunk egy részben megújult Kosbor utcát, egy felújított Pazonyi úti kerékpárutat, a másik irányban egy végre megújult Család utcát, egy sokak kérésére létrehozott kanyarodósávot a Törzs utcáról a 4-es főútra, Záhony felé, sőt, ennek a főútnak is megújult több szakasza Nyírtura előtt és után.
Folytatás következik
S ha a „jövőbe” is látunk, akkor a Család utca rekonstrukciójának folytatását (több körforgalommal) és a Törzs utca, valamint a kapcsolódó örökösföldi infrastruktúra megújítását is vizionálhatjuk. Bár ez több mint vízió: a források, a tervek megvannak, s van, ahol már dolgoznak is a megvalósításon...
Újabb kerékpárút épül
Folytatás biciklivel: Borbánya felé. A volt hulladéklerakóig (valamint a Kállói úton a Tünde utcai kereszteződéstől a belvárosig) vezető kerékpárút építése hamarosan megkezdődik. Részletek nemsokára!
(Szerző: Tarczy Gyula)