Mindennapi munkájuk során az élményszerű játékba épített oktatást, a gyakorlati ismeretek elsajátítását helyezik előtérbe.
Fontosnak tartják, hogy az óvodából iskolába kerülő első osztályos tanulók fokozatosan, lépésről-lépésre szokjanak bele az iskolai életbe, meg legyen a szükséges átmenet. Ehhez elsődleges eszközük a játékba ágyazott tanulási folyamat.
Olyan fiatalokat szeretnének útra bocsátani, akik rendelkeznek az életben való boldoguláshoz és az érvényesüléshez szükséges ismeretekkel, tudással, képesek egy életen át tartó tanulásra, a kreatív gondolkodásra, az új ismeretek befogadására, más népek kultúrájának megismerésére.
Élményközpontú és eredményes oktatás, angoloktatás, Aktív iskola program, Örökös Boldog Iskolai Program, lengyelországi testvériskola, Erasmus-os külföldi utazások, nyelvvizsgák és sikeres középiskolai felvételi várja azokat az óvodásokat, akiket a szülei a Magyar Ifjúsági Vöröskereszt Bázisiskolájába, a kiváló akkreditált tehetségpontként jegyzett Nyíregyházi Bem József Általános Iskolába iratnak be idén áprilisban. Ezek nem csupán ígéretek az ott tanító pedagógusok részéről, hanem az elmúlt 47 tanév tapasztalatai.
1978-ban indult a 62 éve Bem József nevét viselő nyíregyházi iskolában az angol tagozat, ahol olyan magas szinten oktatják az angolt, hogy nem ritkaság az, ha a ballagási tarisznyában a kis pogácsák mellett nyelvvizsga bizonyítványt is visznek magukkal a ballagó nyolcadikosok. A Bemben tanuló gyerekek megállják helyüket a középiskolákban, angoltudásuk kiemelkedő.
Kiemelt figyelmet fordítanak az egészséges életmód, és a rendszeres testmozgás megszerettetésére. Az iskolában található tágas tornacsarnok előnyökhöz juttatja a gyerekeket, hiszen nem csupán a mindennapos testnevelés óra keretein belül mozoghatnak méltó körülmények között, hanem délután, a szabadidős tevékenységek alkalmával is. A Bemben nagy hagyománya van a leány röplabdának, valamint a fiú kézilabdának. Ezekben a sportágakban jeleskednek a tanulóik, több diákolimpiai bajnoki címmel is büszkélkedhetnek. Bekapcsolódott az iskola a Kézilabda az Iskolában országos programba, elindult a foci a Bozsik program keretében és a „Kölyökből atléta” program is. Fontosnak tartják, hogy minden tanulónak lehetősége legyen az optimális fizikai és mentális fejlődéshez és jólléthez szükséges, megfelelő mennyiségű és minőségű testmozgáshoz, hiszen ez a mentális és egészségi állapotot, a csapatmunkát, a közösségépítést a társas kapcsolatokat és a jobb közérzetet is erősíti.
Az új évezred követelményeinek megfelelően az informatikai eszközök használata beépül a mindennapi tevékenységükbe. Minden napi munka során, a robotika is nagy hangsúlyt kap a nevelő-oktató munkában.
2012-ben az iskola, Nyíregyházán elsőként, a Magyar Ifjúsági Vöröskereszt Bázisiskolája lett. Azóta az oktatásban kiemelt szerephez jutnak a Magyar Vöröskereszt tevékenységével kapcsolatos ismeretek. A gyermekek már kicsi koruktól megtanulják, milyen fontos segíteni másokon, több szülőből pedig rendszeres véradó lett.
Nagy hangsúlyt fektetnek a hagyományok ápolására. Az Epreskert utcai intézmény udvarán Bem apó szobránál emlékeznek minden tanévben a diákok és a pedagógusok a lengyel származású, magyar honvéd altábornagyra. az iránta érzett tisztelet jele a lengyel-magyar barátság ápolása is. 2016 májusában kötött együttműködési megállapodást az iskola a Nyíregyházi Lengyel Nemzetiségi Önkormányzattal, majd ezt követően léptek testvériskolai kapcsolatba a RZESZOW-i 27.sz. Iskolával. A két iskola tanulói egy közös idegen nyelven, angolul kommunikálnak egymással, így megvalósulhat a tanulók nyelvi fejlesztése is.
2016 szeptemberében csatlakoztak a pedagógusok a Bagdi Bella nevével fémjelzett „Boldog Iskola” Programhoz, amelynek keretében azt tanítják meg a pedagógusok a gyerekeknek iskolai keretek között, hogy az elvárásokkal teli, sokszor kemény világban hogyan segítheti boldogulásukat a pozitív gondolkodás. Ezzel sokat tesznek a pedagógusok a gyermekek személyiségfejlődéséért.
Az iskola tehetséggondozó munkájának eredménye, hogy a 2019/2020-as tanévben elnyerték az Akkreditált kiváló Tehetségpont címet.
Fontosnak tartják a tanulási nehézségekkel küzdők rendszeres segítését, fejlesztését. Gyógypedagógus, fejlesztőpedagógus és iskolapszichológus is segíti a munkát.
A szabadidő hasznos és tartalmas eltöltését teszik lehetővé az iskolában működő délutáni foglalkozások. Szülői és tanulói igények alapján szakköröket, sportolási lehetőségeket biztosítanak tanulóik számára, illetve aktívan részt vesznek a város sport, kulturális és közösségi életében, amely még nyitottabbá teszi tanulóikat.