Hol is kezdhetném, ha nem a legelején? 2002-ben repültem először Budapestről New Yorkba a testvéremhez, amikor szerelembe estem. Attól a naptól fogva tudom, hogy mi az én hivatásom. Ahogy nőttem, egyre többet foglalkoztam a repüléssel. Míg a korombeli srácok lent fociztak, én inkább kimentem apukámmal a reptérre nézni a gépmadarakat. Repüléssel kapcsolatos újságokat olvastam, repülőgép-határozókat memorizáltam.
Amint 15 éves lettem, jelentkeztem az Albatrosz Vitorlázórepülő Egyesülethez (aminek színeiben most is repülök), és elvégeztem az elméleti, majd gyakorlati kiképzést. Ezáltal teljesen bekerültem a repülés világába: évente tanfolyamra kell járnom, vizsgáznom. Olykor becsúszik egy-egy hatósági vizsga is Budapesten. Már 2 éve egyedül repülök gépparancsnokként, és élvezem minden percét. A szabadidőm nagy részét el is veszi, azonban hatványozottan adja vissza az élményeket. Jelenleg is elméleti tanfolyamra járok, és ebben az évben megkaptam azt a megtisztelő feladatot is, hogy én toborozzam az új növendékeket az egyesülethez. Márk Attila Olivér igazgató úrral egyeztetve az egyesület képviseli magát június 3-án, a diáknapon, amikor elhozunk nektek egy repülőgépet és nyugodt szívvel ki is lehet majd próbálni.
Nem mehetek el amellett sem, hogy a nyíregyházi pilótaképzés Közép-Európában is egyedülálló, a repülőtér fekvése és minden adottsága a növendékek kiképzésére lett tervezve. Ide kapcsolódik a jövőbeli tervem is, hogy a Nyíregyházi Egyetem közlekedésmérnöki-légiközlekedési hajózó szakán legyek hallgató. A képzés 3,5 évet vesz igénybe és elvégzésével közlekedésmérnöki diplomát lehet szerezni, valamint azt a jogosítást, ami a kereskedelmi nagygépes repüléshez kell légitársaságoknál (ATPL). A magas szintű elméleti oktatás mellett nyáron táborszerű oktatás is folyik, a kadétok a nap első sugaraival felszállnak és az utolsóval pedig le. A felvételi folyamat első állomásaként megszereztem Budapesten a polgári repülésben megszerezhető legszigorúbb orvosi vizsgát (Class 1). A következő állomás a pályaalkalmassági vizsgálat, ahol a jelentkező fizikai és szellemi képességét mérik a szakértők. Ezután jön a kötelező érettségi, majd izgalommal várom az eredményeket.
A végére csak annyit tudok mondani, hogy aki érez magában elég kitartást, az jelentkezzen az Albatrosz Vitorlázórepülő Egyesülethez (akár nálam is), mivel a jövő generációnak nagy szüksége van pilótaállományra. A hosszú utam végén remélem, hogy több száz emberrel a hátam mögött szárnyalhatók az örök kék messzeségben.
Lukács Máté 12. B