19 000 óra, vagyis 833 nap. Mindez pedig több mint 120-féle repülõgéptípuson, a vitorlázógépektõl a Boeing és az Airbus-320 utasszállítókig. Oktató, berepülõ, valamint senior vizsgáztató pilóta. Nyíregyházán kezdte pályafutását, azóta számos verseny gyõztese, többszörös Guinness-rekorder. Veres Zoltán mûrepülõvel beszélgettem...
– Nem mondhatom el magamról, hogy amióta az eszemet tudom, pilóta szerettem volna lenni, mert nem így van. Erdõmérnöknek készültem 16 éves koromig. Nagyon keményen tanultam a biológia és a kémia tárgyakat, amelyek az egyetemi jelentkezésnél felvételi követelmények voltak. Egyik reggel azonban úgy ébredtem, hogy nekem repülnöm kell. Innen indult minden – kezdte a beszélgetést Veres Zoltán, aki a felsõoktatási felvételi tájékoztatóból értesült arról, hogy egyáltalán létezik olyan, hogy polgári repülõgép-vezetõi képzés.
FÉLREDOBTA A KÉMIAKÖNYVET
Nyíregyházán elõször 1979-ben, harmadéves gimnazistaként járt. Az akkori tanárképzõ fõiskolán ugyanis harmad- és negyedéves középiskolásoknak bemutató nyári tábort szerveztek, ahol a diákok megismerkedhettek az intézménnyel, annak profiljával, képzéseivel és karjaival. Ahogy õ mondja, már akkor nagyon megtetszett neki a fõiskola, a város, és elhatározta: félredobja a biológia- és kémiakönyvet és elkezd matematikát és fizikát tanulni, ami a Nyíregyházi Fõiskola repülõgép-vezetõi képzésére felvételi tárgy volt.
NYÍREGYHÁZIVÁ VÁLT
– Nagyon szép emlékeim vannak Nyíregyházáról, hiszen ott töltöttem a diákéveimet és azt követõen pedig ott maradtam pilótaoktatónak, gyakorlati oktatónak. 4-5 évet dolgoztam az ottani repülõtéren. Életem egyik legszebb és legérdekesebb idõszaka volt. Legérdekesebb, mert ott éltem át a rendszerváltást. 1983-ban kezdtem a fõiskolát, 1986-ban végeztem. 1990-ig pedig a repülõtéren dolgoztam. Nagyon kedves emlékek kötnek oda és persze rengeteg barátság. Szinte nyíregyháziakká váltunk – emlékezett vissza.
Veres Zoltán 1986 óta mûrepül, 1988-tól a mûrepülõ válogatott tagja. Csapatban világbajnoki bronzérmes, a „Repülõ ászok világbajnoka”, egyéniben összetett Európa-bajnok Advanced kategóriában. Emellett számos repülõverseny gyõztese, illetve helyezettje. Évek óta világszerte neves repülõnapokra kap meghívást. Többszörös Guinness-rekorder, 2007-ben Al Ainban, az Egyesült Arab Emírségekben például felállította az orsózás világrekordját, 408 darab egymást követõ orsóval, valamint a kötelékrepülés Guinness-rekordját a legnagyobb súlykülönbségû repülõgépek között.
Hogy mivel telnek hétköznapjai, arra az egyik kedvenc filmjébõl idézett: Sûrûek, mint a bakter levese. Mint mondta, többféle módon próbálja a repülés csínját-bínját újra és újra megtapasztalni. A légügyi hivatalnál segédkezik – vezetõ vizsgáztatóként továbbképzéseket tart, a Wizz Airnél félállásban pilóta – itt Airbuson repül –, és még mindezek mellette egy privát Jet-en is, valamint hódol hobbijának, szerelmének, a mûrepülésnek, a légi bemutatóknak is. Elárulta, legközelebb május elsején, a Duna fölött láthatjuk majd õt repülni, de az ország számos pontján is légibemutatózik majd még a nyáron. Szeptemberben pedig itt, Nyíregyházán is találkozhatunk vele, amit, nem tagadta: már alig vár...
(Szerzõ: Bruszel Dóra)