A „Csoki” és az „Élményiskola”

A „Csoki” és az „Élményiskola”

Programok, élmények, korszerű tanítás-tanulás iskolán belül és kívül.(Az EFOP-3.3.5-17-2017-00069 „Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program kísérleti megvalósítása” az Eötvös Gyakorlóiskolában.)

A tanítás-tanulás, a diákok szemléletformáló ismeretszerzésének és a közösségi nevelésének az alapvető és tradicionális színterei a nevelési-oktatási intézmények, az iskolák, s abban a különböző közismereti tantárgyakhoz kapcsolódó tanítási órák! Emellett, természetesen több más, az iskolán belüli, de tanórán és/vagy iskolán kívüli lehetőség - így például a „délutáni iskola” („napközi”), a különböző szakköri, kulturális-, sport- és szabadidős foglalkozások, a tematikus tanulmányi- és az osztálykirándulások stb. („out of school-learning”) -, is szolgálják és szolgálhatják, még inkább színesíthetik a tanulók ismeretbővítésének és közösségi szocializációjának, a nevelésnek a folyamatát. 


A 2017 - 2018 - as tanév szorgalmi időszakának befejezését követő két hét elteltével zárult az Eötvös Gyakorlóiskolában az EFOP-3.3.5-17Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program kísérleti megvalósításac. program első része. A projekt, - a „Széchenyi 2020 (2014-2020)” programozási időszakban megjelent Európai Uniós pályázati felhívások és az Európai Bizottsága által elfogadott Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) keretében - pályázat útján történő életre hívása és kísérleti jelleggel történő megvalósítása új nevelési-oktatási színterek, formák és tartalmak keresésével, valamint gyakorlati megvalósításuk révén kívánja egyrészt élményszerűbbé, másrészt pedig hatékonyabbá is tenni a tanítást-tanulást.


A program, a megszokott tanórán és iskolán kívüli olyan nem formális és informális tanulási környezet kialakítását eredményezi, amely a diákok számára a tanulási lehetőségek gazdag tárházát jelenti, s emellett az e keretek között megvalósított élmény alapú tanulás komoly hátránykompenzációs (hátrányos helyzet, SNI, BTMN stb.) hatással és eredménnyel is együtt jár.

A projekt -, amelyen belül, és amelynek részeként két nagyobb formátumú és jelentős programmodul, a tematikus napközis és tematikus bentlakásos programok megvalósítására került sor -, célját, tartalmát és jellegét tekintve - a szakmai és a különböző médiumokban megjelenő vélemények sokszínűsége mellett is - nyugodtan mondhatjuk, hogy beleilleszthető abba a reformpedagógiai folyamatba, amely a mai magyar közoktatás-köznevelés formai, tartalmi és módszertani megújítását a zászlajára tűzte.  


A program átfogó céljai között, - mely célok kapcsolódnak a „Széchenyi 2020” és az „Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program” céljaihoz -, „az egész életen át tartó tanulás” („Long life learning”) iskolai megalapozásának, a hátránykompenzációnak, az alapkészségek és kulcskompetenciák iskolai lemorzsolódást csökkentő fejlesztésének a folyamatában értelmezve - olyan programok, pedagógia és módszertani megoldások szerepelnek, amelyeknek -, bár már azok hosszabb ideje ismertek a hazai közoktatás-köznevelés gyakorlatában -, szélesebb körben, a „mindennapok iskolai munkájábantörténő elterjesztését és elfogadtatását illetően e program megvalósítása során jelentős szerepet tölthetnek be.


A projekt keretében megvalósuló fejlesztések előtérbe helyezik a minőségi oktatáshoz - képzéshez és neveléshez való hozzáférés javítását, az oktatásban meglevő területi egyenlőtlenségek mérséklését. A tanítás-tanulás hatékonyságának és eredményességének a növelése érdekében olyan újszerű tanulásszervezési eljárások bevezetését és a mindennapok pedagógiai gyakorlatában történő  elterjesztését szorgalmazza, amelyek erősítik a „támogató-segítő” kooperatív pedagógiai kultúrát és tevékenységet, az inkluzív nevelés szakmai támogatása révén hozzájárul a heterogén tanulói közösségek kialakítását segítő programok megvalósításához,  s módszertani szempontból is megalapozza az „élményalapú tanulás” - t és a tanítás-tanulás közösségi élménnyé formálása, az „élménypedagógiai programok” révén hozzájárul a tanulói közösségépítéshez is. 


A program közvetlen céljai közül, - az újszerű, nem formális és informális programok tartalmi és koncepcionális kereteinek, a „modern napközi” és „tematikus bentlakásos programok” kísérleti megvalósításán keresztül -, előtérbe kerülnek olyan elemek, mint például a kidolgozott modellprogram tesztelése, az e programokhoz, lehetőségekhez való hozzájutás támogatása és javítása, vagy az ugyancsak „a kísérleti jellegű tematikus programokhoz kapcsolódó szolgáltatások, támogató rendszerek és kifejlesztett tartalmak, eszközök, kiadványok tesztelése”, a bentlakásos tematikus programokhoz kapcsolódó „szálláshely- és programszolgáltató szektor” kialakított minősítési rendszerével és az ugyancsak a kísérleti jellegű tematikus programokhoz kapcsolódó szakmai konferenciákhoz, rendezvényekhez kapcsolódó, s azokkal összefüggő monitoring. A közvetlen projektcélok között pedagógiai tartalmi - és módszertani szempontból meghatározóan jelenik meg az 1 – 7. évfolyamos tanulók ismeret- és tudásgyarapítása révén megvalósuló kompetenciafejlesztés, a NAT kulcskompetenciáinak a szociális kompetenciák fejlesztését előtérbe helyező támogatása, a hátránykompenzáció elősegítése. 


Az Eötvös Gyakorlóiskolában a 2017 - 2018-as tanév szorgalmi időszakának a befejezését követő két hétben a tematikus napközis csoportokban (Eötvös Gyakorlóiskola) - az érintett évfolyamok osztályai tanulóinak 80% - át bevonva - és a tematikus bentlakásos programokon (Sátoraljaújhely) - hetente és iskolánként 20 - 20 diákot érintve - az alábbiak szerint vettek részt a tanulók:  

PROGRAM

RÉSZTVEVŐK

CSOPORT

ÖSSZES RÉSZTVEVŐ

Tematikus napközi (Eötvös Gyakorlóiskola)

302 tanuló / 2 hét

12 csoport

302 tanuló

Tematikus bentlakásos program (Sátoraljaújhely)

20 + 20 tanuló / 2 hét

2 csoport (két turnus)

 40 tanuló

-

-

-

342 tanuló

 

A program közvetett célcsoportjának meghatározóan fontos szereplői azok a pedagógusok, akik motiváltak voltak a projektben való előzetes részvételüket illetően, majd pedig annak gyakorlati megvalósítása során egyaránt. Olyan aktív, kreatív gondolkodású és innovációs attitűddel rendelkező tanítók és tanárok vállaltak feladatot a projektben, akik nagyon lelkes tevékenységükkel jelentős mértékben járultak hozzá a kísérleti program sikeres lebonyolításához és megvalósításához. Mindeközben a programvezető és segítő pedagógusok munkájuk révén és során Ők maguk is nyitottabbá válhattak és váltak a tanítást-tanulást támogató-segítő pedagógiai kultúra és tevékenységek – pl. kooperatív technikák, inkluzív nevelés stb. – irányába. Ez azért fontos, mert a projekt megvalósításának a folyamatában szerzett gyakorlati tapasztalataikkal és eredményeikkel mindezt – természetesen a saját pedagógiai kultúrájukat is fejlesztve-bővítve ezzel – a közoktatás-köznevelés mindennapi és saját maguk nevelő-oktatási munkája során is alkalmazhatják, felhasználhatják.   

Az Eötvös Gyakorlóiskolában a projekt megvalósításának első szakaszában a programvezető pedagógusok és segítőik - a tematikus napközis csoportokban (Eötvös Gyakorlóiskola) és a tematikus bentlakásos programokon (Sátoraljaújhely) - az alábbiak szerint vettek részt:  


PROGRAM

PROGRAMVEZETŐ PEDAGÓGUS

PROGRAMSEGÍTŐ PEDAGÓGUS

ÖSSZES

PEDAGÓGUS

Tematikus napközi (Eötvös Gyakorlóiskola)

17 programvezető pedagógus

7  programsegítő pedagógus

24 pedagógus

Tematikus bentlakásos program (Sátoraljaújhely)

2 programvezető pedagógus

2 animátor

4 pedagógus

-

-

-

28 pedagógus

(Az Eötvös Gyakorlóiskola programban résztvevő pedagógusainak szakmai felkészítése az EFOP-3.2.15 - VEKOP - 17 projekt keretein belül történt!)

Az Eötvös Gyakorlóiskolában napközis tematikus tanulási alkalmak tervezésére és megvalósítására az alábbiak szerint került sor:

Az Eötvös Gyakorlóiskolában a bentlakásos tematikus tanulási alkalmak tervezésére és megvalósítására (Sátoraljaújhely) az az alábbiak szerint került sor:

A Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános iskola és Gimnáziumban az EFOP-3.3.5-17 „Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program kísérleti megvalósítása” c. pályázati projekt keretében 2018. június harmadik és negyedik hetében (06.18.-23. és 06.25.-30.) lebonyolított, lezajlott programok-programsorozat első részét, annak több szempontból is újszerű formáját és tartalmát, nemkülönben pedagógiai-módszertani vonatkozásait tekintve, s a benne résztvevő szervező és megvalósító pedagógusok valamint a gyermekek, a diákok - közvetve a szülők - számára nyújtott élményeket tekintve is eredményesnek ítélhetjük meg, sikeresnek mondhatjuk.    

(Fotók: a szerző felvételei, Domina N. és Dr. Dobány Z.)                                                    

   Dr. Komáromi István

                                                                                                                      igazgató

                                                                                                                       projektmenedzser

 

#kapcsolódó

KARÁCSONYI KÉSZÜLŐDÉS

KARÁCSONYI KÉSZÜLŐDÉS

Hamarosan nyit az Adventi Forgatag!

Kiss Benedek Máté első önálló koncertje

Kiss Benedek Máté első önálló koncertje

Első önálló koncertjén lépett közönség elé Kiss Benedek Máté a Vikár Sándor...