A Nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnázium pedagógiai programjában fontos helyet foglal el a médiahét, melynek keretében a diákok megtanulhatják, hogyan válhatnak a média által nyújtotta lehetőségek „tudatos fogyasztóivá”. Idén a 9. c osztály humán és informatika tagozata kapott lehetőséget, hogy ellátogathasson a debreceni Bűvösvölgybe.
A Bűvösvölgy médiaértés-oktató központokat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hozta létre, hogy támogassa a gyerekeket a média tudatos és biztonságos használatában. A két, budapesti és debreceni házban a tanulók megvizsgálják a média hatásait, és interaktív módon pillanthatnak be a film-és reklámkészítés kulisszatitkaiba, valamint megismerkedhetnek a rádiózás rejtelmeivel is.
Osztályunk nagyon örült a lehetőségnek, hogy minket választottak erre az egynapos kalandra. Egy esős december eleji napon indultunk el Debrecenbe, a lehangoló idő nem sok jót ígért, de mindnyájan elcsodálkoztunk, amikor beléphettünk a Bűvösvölgy épületébe, hiszen valóban a XXI. századba érkeztünk meg. A kiválóan felkészült mentorok azonnal csapatokba osztottak bennünket, és kezdetét vette a médiával való ismerkedés nagy kalandja.
Elsőként egy rádióstúdió műsorvezetői lehettünk, egy reggeli beszélgetős műsort kellett összeállítanunk, mi készítettük el a műsortükröt is, amelyben minden kreativitásunkat megmutathattuk. Rájöhettünk, hogy nem is olyan könnyű lazán és természetesen szólni sok-sok emberhez az éteren keresztül.
A csoportunk következő állomása egy reklámstúdióba vezetett, ahol a reklámok világával ismerkedtünk, és a legmodernebb technikai eszközök felhasználásával azt a feladatot kaptuk, hogy egy vadonatúj férfiparfümöt dobjunk a piacra, és a hozzá kapcsolódó reklámanyagot készítsük el. A feladat könnyűnek tűnt, de csak első látásra, hiszen azt is megtudhattuk, hogy egy-egy reklámkampányon 15-20 főből álló kreatív csapat akár 7-8 hétig is dolgozhat.
Számomra leghasznosabbnak tűnt az internet veszélyeiről szóló interaktív foglalkozás, a közösségi oldalak felelős használatáról hallhattunk érdekes dolgokat, és közben tabletjeink segítségével magunk is alakíthattuk a történetet és a végkifejletet pedig közösen vitathattuk meg.
A foglalkozások fénypontja a filmforgatás volt, a néhány perces „ütős” történetnek mi készítettük el a forgatókönyvét, mi magunk voltunk a színészek és az operatőrök is.
Osztálytársaim nevében is mondhatom, hogy minden diáknak meg kellene tapasztalnia ezeket a foglalkozásokat, hiszen ezután másképp fogunk nézni a médiára, és tudni fogjuk, hogy hol és mikor akarnak manipulálni bennünket, illetve a hírfolyamoknak is tudatos fogyasztóivá válhatunk.
Kirchmayer Dávid 9. C