KÖTELEZŐ LESZ A TRIÁZS RENDSZER
Mint már korábban cikkünkben is beszámoltunk róla, január 1-től megváltozik a sürgősségi ellátás rendje, gyorsabb és biztonságosabb lesz. A változásnak köszönhetően a lehető legrövidebb idő alatt rögzítik a beteget a sürgősségi ellátás informatikai hálózatában. Kötelező lesz az úgynevezett triázs rendszer alkalmazása, vagyis a súlyossági kategóriák használata, amelyek azt határozzák meg, hogy a betegnek mennyi időn belül kell ellátást kapnia- a beteget azonnal besorolják majd az aktuális állapotának megfelelően. A rendszer fontos résztvevője lesz az úgynevezett triázs ápoló, aki a beteg megérkezését követően azonnal elvégez majd egy gyors, 1-3 perces elsődleges állapotfelmérést, és ha a páciensnek azonnali beavatkozásra van szüksége, a triázs ápoló késedelem nélkül a megfelelő kezelőhelyiségbe irányítja.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK
Kizárólag a Szép-kártya három alszámlájára utalt támogatás minősül kedvezményes közteherfizetés mellett adható béren kívüli juttatásnak. Az éves keretösszeget meg nem haladóan adott pénzösszeg (évi 100 ezer forint) nem minősül béren kívüli juttatásnak. 2019.január 5-ét követően a munkavállalók nem elektronikus utalványt kapnak majd, hanem minden SZÉP kártya birtokosnak 3 darab korlátozott rendeltetésű pénzforgalmi számlája lesz. A változás lényege, hogy nem a munkáltató köt szerződést a bankkal, hanem a munkavállaló. A munkáltató ezután nem egy összegben utalja el a banknak a munkavállalóknak szánt pénzt, hanem személyenként és alszámlánként (zsebenként) külön-külön utal.
EMELKEDIK AZ ÁPOLÁSI DÍJ ÖSSZEGE
2019-től emelkedik az ápolási díj összege. A kormánydöntés értelmében az ápolásra szoruló gyermekek után járó díj egységesen 100 ezer forintra, a felnőtt hozzátartozók ápolása után járó díj 15%-al emelkedik január 1-től.
EGYSZERŰBB ÜGYINTÉZÉS
2019 januárjától nem kell az elsősegélynyújtási ismeretek elsajátítását tanúsító igazolás ahhoz, hogy valaki megszerezze a jogosítványt.
A jogosítvány kiállításához szükséges vizsgaigazolást a közlekedési hatóság ma már elektronikus úton állítja ki és automatikusan küldi meg az illetékes nyilvántartó hatóságnak. Az elektronikus adatközlésnek köszönhetően papír alapú vizsgaigazolást nem adnak ki az ügyfeleknek. Így értelemszerűen nincs szükség az elsősegélynyújtási ismeretek elsajátítását igazoló dokumentum bemutatására sem a közlekedési hatóság ügyfélszolgálatain. Az előírások ésszerűsítésével jelentősen csökkenek az állampolgárok adminisztratív terhei. A jövőben a vezetői engedély kiállítása az utolsó sikeres (forgalmi) vizsgát követő negyedik munkanaptól a közlekedési hatóság felkeresése nélkül bármelyik okmányirodában vagy kormányablaknál közvetlenül kérvényezhető az elsősegélynyújtási ismeretek megszerzését igazoló dokumentumok birtokában.
Bruszel Dóra