A használtautó-vásárlók sokat költhetnek egy benzines motor nyavalyáira, akár még többet is egy beteg dízel talpra állítására. Ám az autó alatt is van egy alkatrész, amelynek elrozsdásodása nemcsak a szervizszámlán hagy nyomot, de a műszaki vizsgán is bukásra ítélheti az autót - figyelmeztet a vezess.hu.
Egy használt autó átnézésekor nem elég a festékréteg vastagságát mérő műszerrel felszerelkezni. A kívül érintetlennek és rozsdamentesnek tűnő autók alul fájó meglepetéseket tartogathatnak. A hátsó hossztartó nyúlványok és az alváz korróziója mellett ilyen probléma a motor alatti segédkeret, népies nevén bölcső rozsdásodása is - olvasható a portálon.
A segédkeretek pont azért korrodálnak, amiért a futóműben a lengőkarok is. Rozsdásodás elleni védelmük hiányzik vagy felszínes, mert így kevesebbe kerül az autógyártónak és a költségek szorításában az alapanyaguk is olcsó acéllemez, ami véletlenül sem az örökkévalóságnak készül.
A bölcsőket többnyire melegen sajtolják és két sajtolt elemből erősítik össze őket ponthegesztéssel. Mivel a lemezek végig sincsenek hegesztve, a két fél összeeresztésénél bejut a víz és idővel szétporlik az egész.
A gyenge alapanyag miatt szokás a segédkeretet vastagra méretezni, hogy az anyagmennyiség kompenzálja az anyagminőség korlátait. Amit ideig-óráig meg is tesz, de az átlagosan 14 éves magyarországi autóparkban már nagyon sok olyan autó van, amely túl van a védett koron.
Talán a felületkezelést elhanyagoló autógyártók abban bíztak, hogy a segédváz elég vastag anyagból van ahhoz, hogy csak az autó élettartamának végére rozsdásodjon el. De nem így lett, a segédkeretek rozsdásodása nagyon sok autón súlyos típusbetegség. Nemcsak a korrózióvédelem szempontjából eleve problémásnak tekinthető japán autókon, például Hondákon, Mazdákon, Mitsubishiken, Suzukikon, hanem a látványos barnulásban kevésbé vagy nem érintett európai autókban is.
A Mercedes-Benz W168, az A-osztály első generációja volt a leggyakoribb példaautó, amiről a bölcsőrozsdásodás kapcsán beszámoltak a vezess.hu-nak. Ez a baj különféle Mazdák és a Mitsubishik mellett sok Opelt is sújt: jellemző gond a H Astrán, az első generációs Meriván vagy a 2000-2006 közötti C Corsán. Ahogy a típus idősödésével az Alfa Romeo 159-est is.
Az átrozsdásodott segédkeret simán bukási ok a tisztességes műszaki vizsgákon. A vizsgabiztosnak elég megkalapálni a bölcsőt az autón és ha nem érces pengéssel pattintja vissza a kalapácsot, hanem horpad meg morzsolódik, akkor az autó megbukott és mehetett bölcsőcserére az újabb próbálkozás előtt.
Gyári új alkatrésszel a bölcsőcsere költsége az autó értékének aránytalanul nagy részét tenné ki. Marad a bontott. Szerencsére van elég autó a bontókban, amelyekből kinyerhető egy még évekig használható alkatrész.
Tehát ha használt autót keres és nincs mód műhelyben megemelni az autót vagy aknából alánézni, feküdjön be a kocsi alá és nézze meg jó alaposan, milyen állapotban van a motor alatti segédkeret - tanácsolja a portál. Legyenek gyanakvóak, ha frissen feketére fújt segédalvázzal találkoznak, lehet, hogy a dukkózás alatti fémen átmegy a csavarhúzó vagy kalapálásra engedni fog.