31. CIVINET találkozó – Középpontban a közösségi közlekedés

31. CIVINET találkozó – Középpontban a közösségi közlekedés

Hogyan lehet fenntarthatóbbá, hatékonyabbá és élhetőbbé tenni a városi közlekedést? – erről tanácskoznak hazai és nemzetközi szakemberek Nyíregyházán a CIVINET hálózat 31. találkozóján.

A kétnapos esemény célja, hogy a városok vezetői, közlekedésszakértők és a döntéshozók megosszák egymással a legjobb gyakorlataikat, tapasztalataikat – és új ötleteket vigyenek haza. A rendezvényen elhangzott: a nyíregyházi helyi autóbusz-közlekedés jól szervezett hálózatban jó szolgáltatást nyújt.

Közlekedési mintaprojekt Nyíregyházán

A 31. CIVINET találkozó első napján a résztvevők Nyíregyháza közösségi közlekedését fedezték fel. A bejáráson átfogó képet kaptak a város fejlesztéseiről, amelyek a fenntarthatóságot és élhetőséget erősítik. A CIVINET egy európai hálózat, amely a magyarországi szakembereket az ország minden pontjáról összehozza, sőt határon túli kollégák is bekapcsolódtak a munkába Nyíregyháza testvérvárosából, Szatmárnémetiből. A CIVINET – mely aktív részese az EU CIVITAS programjának – célja, hogy fórumot biztosítson a városi közlekedés fejlesztésében dolgozók számára. Dr. Winkler Ágoston, a győri Széchenyi István Egyetem docense példamutatónak nevezte a nyíregyházi közlekedésfejlesztést, kiemelve annak komplexitását és előremutató szemléletét.

„Nagy örömmel fogadtam a lehetőséget, hogy személyesen is megismerhettem Nyíregyháza helyi autóbusz-közlekedését. Tapasztalataim alapján úgy látom, hogy a városban egy jól szervezett, átgondolt és hatékonyan működő közösségi közlekedési hálózat működik. Nyíregyháza településszerkezete komoly kihívások elé állítja a közlekedésszervezőket: a város nagy kiterjedésű, a városrészek és bokrok elhelyezkedése tagolt, ami nehezíti a hatékony rendszer kialakítását. Mindezek ellenére úgy tapasztaltam, hogy a kollégák kiválóan megoldották a feladatot. Különösen figyelemre méltó az ipari övezetek, például a LEGO gyár műszakváltásainak kiszolgálása. A helyszínen is láthattuk, hogy ezek a folyamatok nemcsak nagy léptékűek, de jól szervezettek és gördülékenyen működnek. A város több pontjáról közvetlen eljutási lehetőségek állnak rendelkezésre a gyárakhoz és a turisztikailag kiemelt helyszínekhez is. Összességében úgy vélem, hogy a helyi közlekedési rendszer maximálisan kihasználja a rendelkezésre álló lehetőségeket, és példaértékűen alkalmazkodik a város sajátos adottságaihoz” – osztotta meg tapasztalatait dr. Winkler Ágoston, a Széchenyi István Egyetem docense.

Hosszú távon fenntartható közösségi közlekedés

A Magyar CIVINET hálózat 31. találkozóján, Nyíregyházán dr. Podlovics Roland alpolgármester ismertette a város közösségi közlekedésének megújulását, amely egy hosszú távú mobilitási terv mentén valósult meg. A legnagyobb előrelépést a 2018-ban forgalomba állított CNG-üzemű, tehát gázzal működő, környezetbarát autóbuszok és a 2020-ban bevezetett új hálózat és viszonylatrendszer jelentette. A fejlesztések megrendelői oldalát követően a program szakmai kerekasztallal folytatódott, ahol többek között Ekés András, a Mobilissimus ügyvezetője mutatta be tervezői szemmel, hogyan alakult ki a közösségi közlekedés mai, nyíregyházi rendszere, és milyen új lehetőségeket rejt az igényvezérelt közlekedés.

„A városi buszközlekedés akkor működik jól, ha a használók elégedettek vele, és egyre többen választják – hiszen ez kevesebb autót, kisebb forgalmat és kevesebb torlódást jelent a város útjain. Ehhez azonban elengedhetetlen a magas színvonalú, megbízható szolgáltatás. Fontos azonban megérteni, hogy nem áll rendelkezésre végtelen számú autóbusz, és az üzemeltetés forrásai is korlátozottak. Éppen ezért rendszeresen végzünk utasszámlálásokat és utaskikérdezéseket: figyeljük, hogy hányan utaznak egy-egy járaton, és természetesen folyamatosan érkeznek hozzánk lakossági észrevételek is. Ezek között vannak negatív visszajelzések, tájékozódó kérdések, de szerencsére pozitív vélemények is – ami külön öröm, hiszen a jót sokszor hajlamosak vagyunk természetesnek venni, és kevésbé jelezzük vissza. Rendszeresen tartunk foglalkoztatói fórumokat is, ahol a nagy munkáltatókkal közösen tekintjük át az igényeket, visszajelzéseket, és azt vizsgáljuk, hogyan lehet a műszakrendhez jobban igazítani a közlekedést. Hasonló egyeztetéseket folytatunk az oktatási intézmények és a turisztikai ágazat szereplőivel is, hogy az ő szempontjaikat is be tudjuk építeni a szolgáltatásfejlesztésbe” – ismertette Ekés András.

Közösségi közlekedés a lakosság igényeire szabva

Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere is hangsúlyozta, hogy a városvezetés számára kiemelten fontos a közösségi közlekedés folyamatos fejlesztése. Mint fogalmazott, egy élő, dinamikusan fejlődő város közlekedési rendszerének is lépést kell tartania az igényekkel – legyen szó új ipari parkokról, oktatási központokról vagy a bokortanyák elérhetőségéről. A város évek óta stratégiai szemlélettel, a lakosság visszajelzéseire alapozva, szakemberek bevonásával dolgozik a menetrendi és hálózati fejlesztéseken.

„Az elmúlt 15 évben a közlekedési infrastruktúra fejlesztése Nyíregyháza egyik központi témájává vált. Ide tartozik többek között az új busztelep kialakítása, a 41 darab CNG-üzemű autóbusz beszerzése, valamint a buszközlekedés folyamatos megújítása – a menetrendek, a hálózatfejlesztés és a szolgáltatási struktúra átgondolása egyaránt. Nyíregyháza egy élő, fejlődő város – és ez örömteli kihívásokat is jelent. A közlekedésnek lépést kell tartania ezzel a fejlődéssel. Folyamatosan figyeljük, melyek azok a pontok, ahová az emberek rendszeresen és nagy számban szeretnének eljutni: munkahelyek, nagy foglalkoztatók, az egyetem, Sóstó, a piac és más kiemelt helyszínek. Külön köszönjük a lakossági visszajelzéseket – és a türelmet is. Bízom benne, hogy a nyíregyháziak érzik és tudják: mindez értük van. Ugyanakkor fontos látni, hogy az eredmények nem mindig azonnal jelentkeznek; van, amikor hónapok múlva érzékelhető a javulás. Ez egy olyan feladat, egy olyan folyamat, amelyet soha nem lehet teljesen lezárni – hiszen a város fejlődésével együtt a közlekedésnek is folyamatosan változnia, alkalmazkodnia kell” – tájékoztatott dr. Kovács Ferenc polgármester.

Tapasztalatcsere és innováció a városi közlekedés jövőjéért

A szervezők szerint az ilyen találkozók kulcsfontosságúak a tapasztalatcsere és az innováció szempontjából, hiszen valódi hajtóerejükként szolgálhatnak a fenntartható, élhető városi közlekedés jövőjének. A program szerdán délután a Volánbusz Zrt. Tiszavasvári úti autóbusz-telephelyének meglátogatásával folytatódott.

Szerző: Szabó Gabriella

#kapcsolódó

Heves zivatarokkal érkezik a hidegfront Magyarországra

Heves zivatarokkal érkezik a hidegfront...

Kelet felé tart a hidegfront

Jótékonysági Kacsaúsztatást szervez a Nyíregyházi Rotary Club

Jótékonysági Kacsaúsztatást szervez...

A Nyíregyházi Rotary Club első alkalommal rendezi meg Jótékonysági Kacsaúsztatását...