Az új jogszabály szerint május végétől három kategóriában kell rangsorolni a műszaki vizsgálat során észlelt hibákat. Ezek a minősítések különböző következményeket vonnak maguk után. A besorolás szerint lehet a vizsgáztatott járművön lehet kisebb hiba, ami a jármű biztonságát vagy a környezetterhelést jelentősen nem befolyásoló kisebb hiányosság, valamint az előírásoktól való egyéb kisebb eltérés. A komoly hiba a jármű biztonságát vagy a környezetterhelést befolyásoló, illetve a közúti forgalom többi résztvevőjét veszélyeztető jelentős hiányosság vagy az előírásoktól való egyéb jelentősebb eltérés. A veszélyes hiba a közúti biztonságra közvetlen és azonnali veszélyt jelentő vagy a környezetterhelést befolyásoló veszélyes hiányosság, amelyek indokolttá teszi, hogy a tagállam vagy annak illetékes hatóságai megtilthassák a jármű közúti forgalomban való használatát.
Komoly hiba esetén csak két hónap lesz a hosszabbítás
Kisebb hiba esetén meg kell adni a műszaki engedélyt, míg veszélyes hiba esetén nem használható tovább a jármű. Komoly hiba esetén a forgalmi engedély érvényességét legfeljebb két hónappal hosszabbítja meg a hatóság. A járművet vizsgálatra bemutató személyt tájékoztatni kell arról, hogy hiányosságokat állapítottak meg a járművel kapcsolatban, amelyeket ki kell javítani és az első vizsgálatot követő 2 hónapon belül ismételt vizsgálatot kell végezni. Egy másik fontos változás, hogy szigorítják a műszaki vizsgabiztosokra vonatkozó előírásokat. A műszaki vizsgálatok során a vizsgabiztosnak minden esetben vizsgálnia és biztosítania kell összeférhetetlenség-mentességét, nem vehet részt olyan jármű vizsgálatában, amely saját vagy hozzátartozója tulajdonában vagy üzemeltetésében van. A rendelet kitér arra is, hogy aki használt autót hoz be külföldről, annak ez év május 20-tól az eladó országában, a műszaki vizsgálatok igazolásáról kiállított Műszaki vizsgálati bizonyítványt is be kell mutatnia.
Szoboszlai Tibor