Nemrég örömteli hírt kapott Glovács Kristóf, 12.c osztályos diákunk a Management Center Innsbruck neves ausztriai oktatási intézményből. Eszerint a 2018/2019-es tanévet már a nemzetközileg is elismert iskola padjában fogja koptatni. Az örömhír kapcsán igyekszünk most faggatni őt a részletekről, és persze jövőbeni terveiről.
R.: Gratulálunk a sikeres felvételidhez, biztosan megnyugtató, jó érzés lehet, hogy neked nem kell már júliusig izgulnod a jövőbeni terveid megvalósítását illetően. Ráadásul mindezt mesés környezetben, a sokak által vágyott ”külföldön” teheted meg. Mesélnél nekünk arról, honnan jött az ötlet, hogy ne Magyarországon tanulj tovább?
G.K.: Korábban már sokat gondolkoztam azon, milyen lehet egy külföldi iskolában, a magyarországitól eltérő viszonyok és körülmények között tanulni; amikor az ember távol van a hazájától a szeretteitől, amikor kiszakítják a komfortzónájából.
Aztán annyira belelkesedtem a témát illetően, hogy írtam egy üzenetet az egyik tanáromnak (Dr. Tóth-Loesti Heidrun tanárnőnek) a nyári szünetben. Az iránt érdeklődtem, hogyan érdemes ezt a folyamatot egyáltalán elkezdeni. Kaptam néhány weboldalt az akkor még nagyon távolinak tűnő egyetemekről, képzésekről. Hosszas mérlegelés után sikerült háromra csökkenteni a lehetséges intézmények számát, ahová szívesen be is adnám a pályázataimat. Ezek a következők: Innsbruck MCI, Salzburg Fachochschule és Villach Fachhochschule.
De ennyiben sajnos még nem merült ki a teendők listája. Alaposan át kellett tanulmányozni a felvételi követelményeket, amit rengeteg adminisztratív munka követett. A dokumentumaimról hivatalos fordítást kellett készíteni, mely csak tovább lassította a folyamatot. De a végső cél lebegett a szemem előtt: a felvételi eljárás sikeres teljesítése, illetve a közelgő utazás is lázba hozott.
R.: Mit kell tudnunk a választott képzésről?
G.K.: A szak, amire felvettek Tourismus und Freizeitwirtschaft, ami a sipkays vendéglátás-turisztika szakmacsoportban szerzett előismereteimre épül, annak folytatása. A képzés a végén a bolognai rendszer miatt – ahogy Magyarországon is - bachelor diplomát ad. Az alap 3 év, aminek az elvégzése után további 2 év mesterképzéssel bővíthető.
Az összesen 6 szemeszterből álló alapképzés ideje alatt lehetősége van a diákoknak egy szemesztert valamelyik külföldi partneriskolában eltölteni. Az utolsó szemeszter pedig egy összefüggő 12 hetes szakmai gyakorlat, melyet szintén külföldön – Ausztrián kívül – is el lehet végezni.
Az oktatás erősen praktikum, azaz gyakorlatorientált, így nem csak elméleti tudásra tehetünk szert, hanem gyakorlatias ismeretekre is, ami nagy előnyt jelent a munkavállalásnál.
R.: Miből állt a felvételi eljárás?
G.K.: Maga az iskola több épületből áll városszerte. A főépületben került sor az írásbeli vizsgára, mely egy IQ tesztnek felel meg természetesen német nyelven, de az angoltudást is vizsgálta.
Majd ezt követte a szóbeli rész, mely az egész felvételi folyamatból a legfajsúlyosabbnak mondható, hiszen 50%-át képviseli az egész vizsgának. Ez egy különálló épületben történt, mely a belvárostól nagyjából 5 percre volt található autóval. Igazán idilli volt a látvány a környező hegyekre és magára a városra is. A vizsgabizottság 3 főből állt, köztük a tanszékvezető is jelen volt. A kérdések szakmai jellegűek voltak, javarészt az osztrák turizmushoz kapcsolódtak.
Nagyon közvetlen és segítőkész emberekkel volt szerencsém megismerkedni, így a vizsgadrukk keltette izgalmam is szertefoszlott.
R.: Az elmondottak alapján akkor nem lehet kérdés a kiváló angol és német nyelvismeret, ugye?
G.K.: Igen mindkét nyelvet „felsőfokon” értem, írom és beszélem; bár bizonyítványom még csak az egyikről van. Viccet félretéve jelenleg egy angol felsőfokú komplex nyelvvizsgával C1 BME, valamint egy B2 szintű ÖSD komplex német nyelvvizsgával rendelkezem (remélem ez utóbbi esetében a legalább 60%-os német érettségivel meglesz szintén a felsőfokú).
R.: Mik a távlati célok az egyetem elvégzése után? Ezen már szoktál gondolkozni?
G.K.: A kint megszerzett tudást elsősorban az ottani környezetben szeretném hasznosítani. Azonban ez még elég sok mindentől függ, így biztosra nem mondhatok semmit. Nagyon szimpatikus, hogy a mesterképzést elvégezve nem a ranglétra aljáról kell elkezdeni a karrierépítést, hanem már a kezdetektől fogva középbeosztotti szinten kapcsolódhatunk a munka világába, ami nagy előny az itthon megszokott tendenciához képest.
R.: Mik a közelebbi tervek, célok?
G.K.: Az érettségi!!! Minden reményem szerint a megszerzett nyelvtudás segítségével a német, illetve szakmai érettségi nem fog nagy meglepetést okozni. A többi tantárgy pedig továbbtanulásom szempontjából nem játszik döntő szerepet, de természetesen nagyon szeretnék egy olyan vizsgaeredményt összehozni, ami miatt nem kell majd szégyenkeznem.
R.: Végül egy egyszerűnek tűnő, de talán mégsem teljesen egyszerű kérdéssel zárnám a beszélgetést. Ha be kellene mutatnod ma, 2018. március 26-án Glovács Kristófot, mit mondanál róla?
G.K.: Valóban nem könnyű, de ha most be kellene mutatnom önmagamat, elsősorban egy kitartó, céltudatos és elszánt fiatal férfiként tudnám jellemezni a személyiségemet, aki mert nagyot álmodni, és küzdeni a céljaiért. Az elmúlt években talán sok mindenről le kellett mondanom a kortársaimhoz képest, de a végeredmény tükrében egyértelműen megérte.
Természetesen sokat köszönhetek a szüleimnek és a tanáraimnak is a helyes célok megtalálásában, és abban, hogy végig számíthattam a segítségükre.
Szabadidőmben edzőterembe járok, és mindig is ki akartam próbálni a téli sportokat. Remélem a tanulás mellett ezekre is jut majd időm Innsbruck hófedte hegyein.
Köszönjük a válaszaidat! Kívánunk neked sikeres érettségi vizsgát, és élményekben, tapasztalatokban gazdag innsbrucki éveket!