A BÁNKIROBOT LENGYELORSZÁGBAN

XXIII. Országos Tudományos és Technikai Diákalkotó verseny (OTTDK) ebben az évben is Budapesten került megrendezésre, a Kossuth Klubban 2018. május 4-én. A versenyre előzetes iskolai válogatás után kerülhettek a projektek. A közép-európai magyar fiatalokat megszólító megmérettetésre a határon túli magyar intézmények diákjai is neveztek.

A versenyen Tóth Bence és Zsigó Miklós elnyerte a jogot, hogy az ESE 2018 (Expo-Sciences Europe) versenyen (Lengyelország) képviselje hazánkat. A szervezők a MILSET Europe magyarországi képviselőjeként delegálták - két másik projekt mellett - a nyíregyházi diákok alkotását. Sajnos, csak egy résztvevő vehetett részt projektenként, így a csapatot Tóth Bence a NySZC Bánki Donát Műszaki Középiskolájának diákja képviselte.

Tóth Bence pár gondolata kiállításról:

Az ESE 2018 a Lengyelország északi részén elhelyezkedő Gdyniában került megrendezésre. A helyszín, egy hatalmas aréna, amely a város egyik külső kerületében áll, így expo során nem volt nagy a látogatók száma. Az ilyen kiállításokon a szervezők szándékai nem is igazán a látogatók számának növelés, hanem az, hogy gyerekek minél többet tudjanak meg egymás projektjeiről, és megismerjék egymást. A természettudományos-műszaki részen a volt ugyan pár kiemelkedő projekt, de az nagyon sok, már nem újszerű ötlet megvalósítását láthattuk, pl. az okos-ház, okos üvegház itt is jelen volt.

Az időjárás nem igen kedvezett nekünk, sokat esett az eső. A kiállításon a megszokotthoz képest kevés kiállító volt, így 1-2 nap alatt megnéztük az összes projektet. Ezután több nemzeti küldöttség is úgy gondolta (és a szervezők támogatták az ötletet), hogy inkább menjünk le a tengerpartra egy egész napra.

Voltak programok, amikkel megpróbálták egymáshoz közelebb hozni a résztvevőket, pl a „Pitching on the stage”, ahol mindenki 5 percben bemutathatta a projektjét egy színpadon. Volt táncest, és a mindenhol kötelező Ice Breaking Event-, ami is elég gyengére sikeredett. A Hungarian Culture Night rendkívül jól sikerült számunkra.

A 10 főt foglalkoztató program mindhárom időpontban az este folyamán telítve volt, így boldog voltam. Ez az újítás tetszett nekem, mert nemzetközi expókon nem igen láttam ilyet eddig.

Lengyel gasztronómia

A helyi ételek kicsit furcsák volt számomra, nekem mindig is a húsos ételek felé húzott a szívem. Egy menzás kajához hasonló mennyiségű, és minőségű étel került az asztalra. Uborka, paradicsom és spenót mindenféle kombinációjú ismétlődésével. Egyik este a Polish Night nevű eseményen kaptunk tradicionális lengyel kaját, ami főtt tészta batyu volt megtöltve burgonyával vagy hússal, vagy kapros burgonyás keverékkel. A közelben található élelmiszerboltokban egészítettem ki a hiányzó kalóriákat.

A szállás

Egy szépen rendben tartott diákkollégiumban szállásoltak el minket, 1 valamint 2 ágyas szobákban. Minden szinten volt konyha, és egy társalgó a földszinten. A hely engem inkább egy felújított kórház hangulatára emlékezetett. Aludni nagyon jó volt, a hangulatot pedig úgyis az emberek teremtik meg.

Sopot, Gdynia, Gdansk (a helyszín):

Hozzám Sopot állt a legközelebb az expó ideje alatt, hiszen ide jártunk strandolni a tengerpartra, ami sokkal jobb volt, mint vártam. Esténként a városban akkora volt a zsúfoltság, hogy kb. kétszer ideig tartott leérni a partra, mint általában. Hasonlított a bulinegyedre Budapesten, de itt egy egész város rendezkedett be úgy, mintha ő egy nagy bulinegyed lenne. Mindenhol pubok, szórakozóhelyek vég nélkül. Gdynia egy újépítésű város, melyből annyira sokat nem láttunk, csak a tricity trippen vittek le minket itt is a tengerpartig. Gdansk az úgynevezett óváros, népességben felülmúlja a másik kettőt. Itt elvezettek minket a kikötői dokkokig, ahová nem mehettünk be, de távolról elég izgalmas látványt nyújtott. Láttuk az óváros régi külső falait, melyek védték a várost a külső támadás ellen. A városok között vonattal utaztunk, amihez elég sok gyalogolás is társult.

#kapcsolódó

Szieszta a Victoria Gardenben!

A Nyíregyházi Televízió Szieszta című műsora a Victoria Gardenből jelentkezett,...

TAVASZI BŐRÁPOLÁS TIPPEK

A hirtelen jött felmelegedés nem csak a szervezetünket, a bőrünket is megviseli,...