A programon ismertették az új tanévben várható módosításokat és újításokat is. A Belügyminisztérium Köznevelésért Felelős Államtitkárság és az Oktatási Hivatal munkatársai részletesen beszámoltak mindenről.
Változások és újítások várhatók
A Cantemus leánykórusa nyitotta meg a hétfő délutáni 2024/2025-ös tanévre szóló szakmai tanévnyitó konferenciát a Kodály Zoltán Általános Iskola Kodály termében, ahol a vármegyében található intézmények vezetőit tájékoztatták arról, mi várja őket az idei tanévben. Dr. Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára elmondta: minden évben megtartják ezt a konferenciát az összes vármegyében, hogy ismertessék az újdonságokat, ezáltal is segítve az igazgatók felkészülését.
– Az előttünk álló tanévben jó pár újdonság várható. Ilyen a teljesítményértékelés, ez kiterjed a pedagógusokra és az igazgatókra egyaránt. A fontos az, hogy bár eddig is természetesen értékelnie kellett az igazgatóknak a pedagógusok munkáját, de eddig nem volt ennek országos rendszere, miniszteri utasítása, hogy milyen módon történjen, most viszont lesz. Így 2025 nyarától most megadott teljesítménycélok alapján bizony az alkalmazottakat és a vezetőket is értékelni fogják az ő feletteseik. Ettől azt várjuk, hogy a rendszer egészének az eredményessége javuljon – számolt be a változásokról a köznevelési államtitkár.
A pedagógusok béréről is szó esett. A köznevelési államtitkártól megtudtuk: a 2024. január 1-jén életbe lépett 32,2%-os béremelésen felül még várható emelés. A kormány tervei szerint jövő év január 1-től a diplomás átlagbérek 80%-át meg kell majd haladnia a pedagógusok bérének. Ez alapján 820 ezer forintos bruttó fizetést szeretnének elérni, melyhez várhatóan egy 21%-os béremelésre lesz szükség. Az iskolai rendszerekben is lesznek változások: az orvosi igazolások például teljesen digitálisan az EESZT-n keresztül lesznek elérhetőek, melyeket az orvos állít ki és tölt fel a rendszerbe. Továbbá a pedagógusoknak 2025-től új továbbképzési rendszere lesz. Mindezek mellett tovább fejlesztik majd a digitális környezeteket az intézményekben.
A második félévben kezdődnek a mérések
Az Oktatási Hivatal képviseletében dr. Puszter Bernadett köznevelési elnökhelyettes adott tájékoztatást a felmérésekről, melyek a legfontosabb kérdéseket vetik fel. Elmondta: első félévben még nem kezdődnek meg a különböző mérések.
– Ősszel semmi nem lesz, kipihenjük a mérések fáradalmait. Még a csoportba sorolás, adatszolgáltatás sem történik meg az első félévben, csak 2025 februárjában. Nem változnak az évfolyamok és a mérési területek sem, a tanév rendjében már megjelentek a mérések időpontjai. Még egy hónappal rövidebb lesz az erre szánt időszak. Remélem, hogy most már az intézmények nem az informatikateremben szervezik majd a méréseket, hanem az osztálytermekben, és laptopon tudnak dolgozni a diákok. Valamint, hogy a tanárok tudják már, melyek azok a termek, ahol teljes egészében írhatják a méréseket, akár párhuzamosan, több tanulócsoport is egyszerre – mondta dr. Puszter Bernadett.
Az elnökhelyettes azt is elárulta: idén az érettségi menete nem változik. Dr. Puszter Bernadett kéri az intézmény vezetőit, hogy biztassák a szülőket arra, hogy gyermekeik mérési eredményeit figyeljék.
Kell a megfelelő környezet a fiatalok megtartására
Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere hangsúlyozta: a város önkormányzata prioritásnak tekinti az oktatást. Nyíregyháza számára azonban a legfontosabb projekt jelenleg az új munkahelyek teremtése, melyek kialakítása 4 éve indult és lassan célba ér.
– A következő évben két nagy beruházó, a dél-koreai W-Scope és a német Boysen tervezi az első ütem elindítását, mely több száz új munkahelyet jelent. Én elsősorban nem oktatási, hanem polgármesteri szemmel nézem a dolgokat, ezért azt gondolom, és sok minden egyre inkább erről győz meg, hogy az az energia, melyet önök befektetnek a fiataljaink tanításába, nevelésébe, akkor teljesedhet ki és az eredmények, hozamok is akkor lehetnek a legjobbak, ha körbe érnek a dolgok – szólt köszöntőbeszédében a pedagógusokhoz a polgármester, s hozzáfűzte: sok egyetemre készülő diák sajnos nem jön vissza a városba, ami problémát jelent. Az új munkahelyekkel és a megfelelő oktatási színvonallal remélik, a fiatalok itthon tervezik majd a jövőjüket. A polgármester szerint ez a legnagyobb kihívás, és ezért is nagyon fontos az oktatás, mely a gyerekek egész jövőjét meghatározhatja.
Szerző: Csatári Jázmin