Ing, nadrág, nyakkendő, lapos sarkú cipő. Ez a pilóták egyenruhája. Van, ahol a sál is megengedett. Látható helyen nem viselhetnek tetoválást, és a nők hosszú haját copfba kell fonni. Családalapítás, otthon, vagy távoli bázis, szigorú munkabeosztás. Úgy véli az ember, nem nőnek való életvitel, mégis sokakat vonz a magasság, a repülés szabadsága, az utazás, a vélhetően magas jövedelem, az elektronikus rendszerek. Stewardessek, de reptéri alkalmazottak is gyakran vágynak arra, hogy pilóták lehessenek. Most itt a minden eddiginél egyszerűbben elérhető alkalom. Sosem volt bennem félelem – mondta a Tréner egyik friss oktatója, aki januárban kapott diplomát a Nyíregyházi Egyetemen. Nem riasztja a férfiak társasága, sem a magasság, sem a fegyelem, kézben tartja majd tanítványait is. Ő ilyen pályakezdet mellett döntött.
„14 évesen fogant meg bennem a gondolat. Jártam külön angolórára, és az angoltanárom szakosztályvezető volt Kiskanizsán, a reptéren. Általa jutottam ki a reptérre. Elkezdtem az elméleti képzést, majd a sikeres vizsga után a gyakorlati képzést is, vitorlázó gépen. Góbéval repültem. Teljesen beleszerettem, és eldöntöttem, hogy ez nem egy hobbi” – mesélte Domján Regina kereskedelmi pilóta, a Tréner Kft. oktatója.
A Tréner Kft. közép-európai légitársasággal kötött korábbi keretszerződése bővül a női pilótaképzéssel a jövőben. 2030-ig ezer körüli képzett szakembert szeretne foglalkoztatni a diszkont légitársaság. Tárt karokkal fogadják a hölgyeket is a júniusban induló képzésre. Nem kiképzett pilótákat várnak, tapasztalat nélküli embereket keresnek, és nem csak a nagy múltú képzőhelyről, a Nyíregyházi Egyetemről.
„Természetesen a környező országokból is szoktak érkezni mérnökök, repülőgép-mérnökök, és ugyanaz az elvárás velük szemben is. Ettől függetlenül a minimum korhatár 18 év, tehát középiskola után is nyugodtan jelentkezhet bárki, akár egy egyetem elvégzése után is, tehát összességében nincs megkötés, hogy szükséges lenne diploma, vagy bármi egyéb előképzettség” – tájékoztatott Horváth Tibor, a Tréner Kft. training managere.
Az tény, hogy erős fizikai és matematikai tudás szükséges, illetve az angol nyelv magabiztos használata, már csak azért is, mert a képzés angol nyelven zajlik, sőt a pályaalkalmassági tesztet is idegen nyelven kell kitölteni. Jelentkezni, érdeklődni a Tréner Kft. weboldalán lehet.
„Négy hónapos elméleti felkészítés van az első repült órákig, ami összességében arra elég, hogy azokat az órákat teljesítsük, ami a tematika elején van, kb. 45–50 óra. Emellett párhuzamosan zajlik az elméleti képzés, és folyamatosan készítjük fel a hallgatókat a következő szakasz repülésére. Ez azért fontos, mert gyakorlatilag a képzés során úgymond 0 órát repült ember a végére kereskedelmi pilótává válik, akinek lesz többmotoros műszerjogosítása, tehát a látva repüléstől az éjszakai repülésig, illetve műszerrepülésig itt mindent meg kell tanulniuk” – folytatta Horváth Tibor
A folyamat viszonylag hosszú, 19–21 hónap – fogalmazott a szakember.
A kadétoknak 13 tárgyból kell hatósági elméleti vizsgát tenni, és 140 óra repült idő, illetve 60 óra szimulátor idő után a sikeresen végző kadétok továbbléphetnek a haladó képzésre, amely magába foglal egy öthetes átképző tanfolyamot egy másik repülőgépcsalád üzemeltetésére. Ezt követően a jelentkezők Wizz Air-specifikus képzésen vesznek részt, mielőtt teljes jogú első tisztekké válnak a légitársaságnál. A kadétprogram előfinanszírozza a képzés nagy részét, és miután a pilóta a légitársaságnál kezd dolgozni, a béréből fizetheti vissza a tandíjat.
Szerző: Matyasovszki Edit