A Nyíregyházi Egyetem aktívan vesz részt a Tanítsunk Magyarországért programban, amelynek célja, hogy támogassa a hátrányos helyzetű településeken élő diákokat a továbbtanulásban és a sikeres életpálya elérésében. Az egyetem hallgatói mentorként vesznek részt a programban, segítve az általános iskolásokat a tanulmányaikban, személyes fejlődésükben és jövőbeli céljaik megvalósításában. Az egyetem szerepe kulcsfontosságú a program sikerében, hiszen a mentorok az intézmény képzésén és támogatásán keresztül kapják meg a szükséges ismereteket és készségeket, amiről a találkozón Mészáros Tibor szenior mentor is beszámolt.
„Amikor én csatlakoztam ehhez a programhoz, először egy féléves előkészítő időszakban vettem részt. Ezen időszak alatt a mentorok olyan felkészítési folyamaton mentek keresztül, amely lehetővé tette számukra, hogy felkészüljenek a gyerekekkel való munkára. Megismerkedtek azokkal a feladatokkal, amelyeket közösen el fognak végezni, és ezek alapjából kaptak egy alapos és célzott felkészítést, amely segítette őket abban, hogy valóban megfelelő mentorokká váljanak. Ez a felkészülés biztosította, hogy a programban való részvételük során a legjobb tudásukkal támogathassák a gyerekeket”
– mondta el Mészáros Tibor szenior mentor.
A program nemcsak a mentorált diákoknak nyújt lehetőséget, hanem a mentorok számára is hasznos tapasztalatot jelent, hiszen felelősségvállalást, szociális érzékenységet és gyakorlati pedagógiai tudást fejleszt. A Tanítsunk Magyarországért program a közösségi összefogást és a társadalmi felelősségvállalást helyezi előtérbe, amelyben a Nyíregyházi Egyetem is aktív és elkötelezett partner.
„Ez a program óriási segítséget jelent a térség számára. A Tanítsunk Magyarországért program keretében hallgatóink szembesülnek a társadalmi mássággal, különös tekintettel a halmozottan hátrányos helyzetű csoportokra. Az arányuk különösen fontos, hiszen a pedagógusképzésben, ha csupán az elitképzésre koncentrálnánk, a hallgatóink a hétköznapi életben, a valós problémákkal találkozva, könnyen kudarcok sorával szembesülnének. Ez a program tehát nem csupán elméleti tudást ad, hanem érzékenyít, és felkészíti a pedagógusokat a valódi életre. Bár nagy teljesítmény, ha valaki egy elit intézményben, mint az Eötvös gyakorló iskola vagy a nyíregyházi intézmények között megállja a helyét, a kihívás sokkal nagyobb, ha valaki olyan helyeken tanít, mint Cigánd, Mátészalka, vagy esetenként elhanyagolt intézmények. Ezért fontos, hogy hallgatóink olyan heterogén közegben mérjék meg magukat, amely valódi kihívások elé állítja őket, és segít felkészíteni őket a pedagógusi pálya minden aspektusára”
– részletezte dr. Szabó György, a Nyíregyházi Egyetem rektora.
Az eseményen dr. György László, a Tanítsunk Magyarországért program koordinációjáért felelős kormánybiztos hangsúlyozta a program létrehozásának jelentőségét. Elmondta, hogy a kezdeményezés elindításának egyik fő oka, hogy Magyarországon – akárcsak a világ számos más pontján – vannak olyan települések, amelyek távol esnek a munka- és továbbtanulási lehetőségektől. Ez a távolság lehet földrajzi jellegű, de az elérhetőség hiánya is gátat szabhat a fiatalok számára a kitöréshez szükséges lehetőségekhez. A program célja, hogy válaszokat adjon ezekre a kihívásokra, támogatást nyújtson a hátrányos helyzetű diákok számára, és segítsen nekik a sikeres jövő elérésében. Ezen felül a delegáció új ötletekkel is érkezett az eseményre.
„Egyrészt olyan ötlettel érkeztünk, amelyet a Nyíregyházi Egyetemtől kaptunk. Visszajelzésként arra törekszünk, hogy időben biztosítsuk számukra az ösztöndíjat. Célunk, hogy növeljük annak mértékét, hiszen számunkra is fontos, hogy versenyképesek legyünk a piacon. Az ő gyakorlatuk már most is nagy érdeklődésre tart számot, mivel több olyan cég is van, amelyek szívesen alkalmazzák őket, és természetesen ők magasabb bért kínálhatnak, mint mi, mint egy felzárkózó program. Ennek ellenére szeretnénk a versenytársakkal összemérhető ösztöndíjat kínálni, hogy a program sikeres maradjon. Továbbá, történt egy fontos változás is: a tanárszakon tanuló hallgatók számára kötelező szakmai gyakorlat keretében fontos, hogy hátrányos helyzetű, illetve halmozottan hátrányos helyzetű gyermekekkel dolgozzanak. Ebben a kontextusban szeretnénk felajánlani a Tanítsunk Magyarországért program segítségét, hogy támogassuk őket a gyakorlatuk során. Jelenleg azon dolgozunk, hogy hogyan tudjuk a tanárszakos hallgatókat bevonni a programba, és biztosítani számukra a szükséges gyakorlati tapasztalatokat”
– ismertette dr. György László, a Tanítsunk Magyarországért program koordinációjáért felelős kormánybiztos.
Dr. György László kiemelte, hogy a Nyíregyházi Egyetem az első négy egyetem egyikeként csatlakozott a Tanítsunk Magyarországért programhoz, amelyhez ma már 21 felsőoktatási intézmény tartozik. A Nyíregyházi Egyetem kiemelkedően sok mentort biztosít, és jelentős mértékben hozzájárul a program sikeréhez. A mentorált gyerekek körében korábban 54%-os volt a középfokú iskolai lemorzsolódás, de a mentorok támogatásával többüknek mutatnak utat és segítenek a középiskola elvégzésében is. A cél, hogy jövő tavasztól háromszorosára növeljék a programban résztvevők számát, és ennek érdekében új ötleteket vitattak meg az egyetem vezetésével és a mentorokkal a kezdeményezés továbbfejlesztéséhez.
Szerző: Szabó Gabriella