A beszerzés egy országos pilotprogram része, amelyet a HUMDA Zrt. indított az elektromos haszongépjárművek használhatóságának vizsgálatára. A járművek nem az ÉAK tulajdonában állnak, hanem a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Hulladékgazdálkodási Társuláséban, amely a HUMDA-val együttműködve kapta meg az autókat.
„Cégünk a program részeként monitorozza a járművek futását, teljesítményét, fogyasztását és szervizköltségét” – mondta Éberhardt Gábor. – „A cél, hogy pontos képet kapjunk arról, mennyiben gazdaságosabb és hatékonyabb az elektromos hajtás, mint a korábban alkalmazott dízeljárművek.”
A két jármű közül az egyik június óta napi járatban közlekedik, és teljes értékűen látja el a hulladékbegyűjtési feladatokat. A tapasztalatok kedvezőek: a zéró károsanyag-kibocsátás mellett a működés is csendesebb és tisztább, ami különösen városi környezetben előnyös.
„Ezek nem hibrid, hanem teljesen akkumulátoros elektromos járművek. Kukásautó esetében ez még újdonságnak számít Magyarországon” – tette hozzá az ügyvezető.
Bár a karbantartási tapasztalatokat még gyűjtik, az előzetes várakozások szerint a szervizköltségek is jelentősen csökkenhetnek.
„Mivel ezekben a járművekben nincs belső égésű motor, nincs üzemanyagrendszer, kevesebb a kopó alkatrész, így az üzemeltetésük is egyszerűbb és olcsóbb lehet” – fogalmazott Éberhardt Gábor.
Az elektromos kukásautókat naponta egyszer töltik, egy teljes műszakot gond nélkül teljesítenek, és jellemzően 50–60 százalékos töltöttséggel térnek vissza a telephelyre. A jövőben az ÉAK célja, hogy nyújtott vagy akár két műszakban is használhassák a járműveket.
„A csendes működés miatt akár éjszakai gyűjtésre is alkalmasak, hiszen a zajterhelés minimális. Ez a lakosság számára is előnyös, de a dolgozóink számára is kényelmesebb körülményeket biztosít” – mondta az ügyvezető.
A sofőrök tapasztalatai kifejezetten pozitívak. Az elektromos meghajtás egyszerűbb vezetést tesz lehetővé: nincs kuplung, a járművek gyorsabban reagálnak, és erőteljesebb gyorsulásra képesek, mint a dízelmotoros elődeik.
„A kollégák visszajelzései alapján komfortosabb és könnyebben kezelhető az új jármű. Gyorsabb, csendesebb és kellemesebb vele dolgozni. Minden járatunk teljes kihasználtsággal működik, így pontos képet kapunk a tényleges teljesítményről. Az autók egyelőre jól vizsgáznak a gyakorlatban” – mondta Éberhardt Gábor.
Az ügyvezető szerint az elektromos hajtás nemcsak a személyautózásban, hanem a közszolgáltatások területén is a jövő iránya.
„A személyautóknál már bevált ez a technológia. Mi most azt vizsgáljuk, hogy a tehergépjárművek esetében is hosszú távon életképes és gazdaságos megoldás lehet-e. A tapasztalataink eddig biztatóak.A célunk nemcsak az, hogy modernizáljuk a járműparkot, hanem hogy hosszú távon csökkentsük a környezetterhelést és a működési költségeket is. Úgy gondolom, az elektromos kukásautók megjelenése egy fontos lépés ebben az irányban” – zárta Éberhardt Gábor.